Dwóch finalistów programu FARA

Do finału programu FARA (Future Attack and Reconnaissance Aircraft), który ma wyłonić dostawcę nowego śmigłowca rozpoznawczo-bojowego US Army, zakwalifikowało się dwóch oferentów.

Publikacja: 26.03.2020 08:35

Wizja uzbrojonego śmigłowca rozpoznawczego firmy Bell zgłoszonego w programie FARA, mającym doprowad

Wizja uzbrojonego śmigłowca rozpoznawczego firmy Bell zgłoszonego w programie FARA, mającym doprowadzić do wyłonienia następcy dla śmigłowca OH-58D Kiowa Warrior. Wszystkie Graf./Bell Helicopter.

Foto: Wizja uzbrojonego śmigłowca rozpoznawczego firmy Bell zgłoszonego w programie FARA, mającym doprowadzić do wyłonienia następcy dla śmigłowca OH-58D Kiowa Warrior. Wszystkie Graf./Bell Helicopter.

Finaliści programu to Bell Helicopter z korporacji Textron oraz należąca do korporacji Lockheed Martin, firma Sikorsky Aircraft.

Czytaj także: Bell zaprezentował nowy śmigłowiec zwiadowczy

Bell oferuje lotnictwu wojsk lądowych śmigłowiec Model 360 Invictus w układzie klasycznym, ale o obniżonej skutecznej powierzchni odbicia radiolokacyjnego. Sikorsky proponuje wiropłat Raider X. Cechą charakterystyczną maszyny jest zastosowanie układu napędowego ze śmigłem pchającym i przeciwbieżnych zestawów łopat wirnika głównego. Koncepcja Raider X bazuje na oblatanym w 2015 r. demonstratorze technologii S-97 Raider.

""

Raider X. Fot./Sikorsky Aircraft.

radar.rp.pl

Według planów US Army, pierwsze seryjne śmigłowce FARA miałyby zostać wdrożone do eksploatacji w 2028 r. Postawione wymagania mówią o prędkości przelotowej minimum 333 km/h. Średnica wirnika nośnego nie powinna przekraczać 12,2 m. Dzięki temu wiropłat miałby dysponować możliwością manewrowania pomiędzy budynkami w miastach. Zaawansowane rozwiązania konstrukcyjne i wyposażenie mają pozwolić na wykonywanie zadań w przestrzeni powietrznej kontrolowanej przez przeciwnika dysponującego najnowszymi systemami uzbrojenia przeciwlotniczego.

Czytaj także: Sikorsky prezentuje śmigłowiec przyszłości

Obydwie zakwalifikowane do finału firmy mają zrealizować fazę badawczo-projektową i zbudować prototypy swoich konstrukcji. Wybór zwycięzcy nastąpi po bezpośrednim porównaniu charakterystyk tych maszyn. Decyzja o wyborze zwycięzcy ma zapaść w drugiej połowie 2023 r. FARA ma załatać lukę, która pojawiła się po wycofaniu z jednostek US Army Aviation śmigłowców Bell OH-58D Kiowa Warrior.

Finaliści programu to Bell Helicopter z korporacji Textron oraz należąca do korporacji Lockheed Martin, firma Sikorsky Aircraft.

Czytaj także: Bell zaprezentował nowy śmigłowiec zwiadowczy

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego