Jak powiedział podczas swojego codziennego briefingu prasowego – Pewne państwa dostarczyły części zamienne, aby przywrócić sprawność niesprawnych czołgów. Powiedziałbym to samo w przypadku samolotów. Chodzi mi o to, że otrzymali wsparcie, aby niektóre z nich znów były sprawne. Mam na myśli, że teraz mają do dyspozycji więcej samolotów myśliwskich niż dwa tygodnie temu. I to nie przez przypadek, to dlatego, że inne kraje, które mają doświadczenie z tego rodzaju samolotami, były w stanie im pomóc w przygotowaniu większej liczby samolotów.
I z pewnością, jeśli jest to taki system uzbrojenia, który możemy ściągać z naszych własnych magazynów, w dużej mierze o to chodzi w możliwość utrzymania. Ale w przypadku, gdy tak nie jest, współpracujemy z sojusznikami i partnerami, którzy mają dostęp do części zamiennych lub całych systemów, aby móc je przetransportować na Ukrainę zapewniając wsparcie.
Wypowiedź ta została przez niektórych zinterpretowana jako potwierdzenie dostarczenia Ukrainie samolotów bojowych, ale to zostało zdementowane w kilka godzin po słowach Kirby'ego przez władze Ukrainy.
Zgodnie z publicznymi informacjami, rząd Stanów Zjednoczonych zadecydował o przekazaniu Ukrainie 16 wielozadaniowych śmigłowców Mil Mi-17 (przeznaczonych pierwotnie dla Afganistanu). Dodatkowo ukraińskie lotnictwo otrzymało znaczną liczbę kierowanych pocisków klasy powietrze-powietrze przeznaczonych do samolotów bojowych sowieckiej produkcji. Na przełomie lutego i marca pojawiały się informacje o możliwości przekazanie Ukrainie ok. 70 odrzutowych maszyn bojowych przez Polskę, Bułgarię i Słowację – dotychczas do tego jednak do tego nie doszło. W przypadku części zamiennych, ze względów technicznych, europejskie państwa NATO eksploatujące samoloty MiG-29 i Su-25 mogły udzielić wsparcia technicznego poprzez dostawy części zamiennych – szczegóły nie są jednak znane. Pewne zespoły takich maszyn mogły także dostarczyć Stany Zjednoczone, które w latach 90. skupowały używane MiG-i-29 z byłych republik sowieckich (m.in. 21 egzemplarzy z Mołdawii w 1997 r.).
W przypadku samolotów Su-27 dostawy części też są możliwe – niegdyś Stany Zjednoczone i Wielka Brytania kupiły na Ukrainie oraz Białorusi pojedyncze egzemplarze takich maszyn, które przebadano i wykonywano na nich loty porównawcze z zachodnimi odpowiednikami.