Skierował się on na wody Zatoki Fińskiej, gdzie do końca tego roku realizował będzie pierwszy etap stoczniowych prób morskich. W ich trakcie zaplanowano sprawdzenie właściwości manewrowych i przechyłów oraz szybkości. Testom poddawane będą także systemy hydrolokacyjne, komunikacji i nawigacji, a także peryskopy oraz inne urządzenia podnośne.

Stępkę pod budowę drugiej Łady położono 28 lipca 2005 r., jednak w 2009 r. decyzją Ministerstwa Obrony Federacji Rosyjskiej została ona wstrzymana. Spowodowane to było poważnymi problemami z układem napędowym i innymi systemami pokładowymi okrętów projektu 677, które ujawniły się podczas prób prototypowego okrętu B-585 Sankt-Pietierburg. Ostatecznie jednostka ta weszła do służy we Flocie Północnej 22 kwietnia 2010 r., ale w charakterze okrętu doświadczalnego. Taki stan rzeczy trwał 10 lat, ponieważ dopiero w tym roku zakończył on eksploatację próbną i stał się jednostką bojową.

Problemy z systemami tego okrętu mogły mieć jeszcze poważniejsze skutki, ponieważ w listopadzie 2011 r. informowano nawet, że rosyjska flota w ogóle zrezygnuje z budowy jednostek konwencjonalnych nowego typu. Jednak już w lipcu 2012 r. ówczesny dowódca rosyjskiej floty adm. Wiktor Czirkow zdecydował o warunkowym wznowieniu ich produkcji według zmodyfikowanego projektu, który był gotowy rok później.

B-586 Kronsztadt

B-586 Kronsztadt

Admirałtiejskije wierfi

9 lipca 2013 r. rosyjski resort obrony podpisał z stocznia Admirałtiejskije wierfi umowę na dokończenie okrętu podwodnego Kronsztadt według zrewidowanego projektu 677, co pozwoliło na wznowienie jego budowy. W lipcu 2017 r. zakończono formowanie jego kadłuba, zaś zwodowany został 20 września 2018 r. Informacja o rozpoczęciu prób stoczniowych została podana przez służby prasowe stoczni 28 czerwca 2019 r. Nie nastąpiło jednak zaplanowane na ten sam rok rozpoczęcie prób morskich. Trzeba było na to czekać ponad trzy lata, co oznacza, że konstrukcja tych okrętów była nadal niedopracowana i wymagała wielu modyfikacji.