4 miliardy funtów na nowe brytyjskie fregaty

Ministerstwo Obrony Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej zawarło z koncernem BAE Systems kontrakt o wartości 4,2 mld funtów dotyczący produkcji pięciu fregat wielozadaniowych typu 26 Batch 2 dla Royal Navy.

Publikacja: 17.11.2022 15:34

Wizja zespołu pięciu fregat typu 26 Batch 2 (City).

Wizja zespołu pięciu fregat typu 26 Batch 2 (City).

Foto: BAE Systems

Umowa zabezpiecza budowę okrętów w zakładach BAE Systems w Govan koło Glasgow w Szkocji. Do 1,8 mld funtów z nowego zamówienia zostanie wydane w ramach łańcuchu dostaw, w tym 1,2 mld u producentów z Wielkiej Brytanii.

Trzy okręty typu 26 City są już budowane w Glasgow, a pierwszy z tej serii, HMS Glasgow, ma być zwodowany jeszcze w tym roku. Trwa również budowa HMS Cardiff i HMS Belfast. Trójka ta tworzy pierwszą serię fregat typu City (Batch 1). Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii zawarło 2 lipca 2017 r. umowę z BAE Systems na pierwszą partię trzech jednostek o wartości 3,7 mld funtów, zaś niespełna trzy tygodnie później rozpoczęto cięcie blach do budowy HMS Glasgow. Drugi okręt, przyszły HMS Cardiff, jest budowany od 14 sierpnia 2019 r. zaś HMS Belfast od 29 czerwca 2021 r.

Druga, zakontraktowana właśnie seria, to przyszłe: HMS Birmingham, HMS Sheffield, HMS Newcastle, HMS Edinburgh i HMS London. Jeszcze tej zimy rozpocznie się palenie stali do produkcji HMS Birmingham. Budowa wszystkich ośmiu fregat ma zostać zakończona do połowy lat 30., a pierwsza z nich, HMS Glasgow, wejdzie do służby pod koniec 2028 r.

W celu zwiększenia efektywności produkcji, koncern BAE Systems złożył wniosek o budowę nowej hali stoczniowej o długości 175 m i szerokości 85 m w Govan, co pozwoli na jednoczesną produkcję dwóch fregat pod zadaszeniem. W klimacie panującym w Szkocji to ważne udogodnienie. Inwestycja ta będzie głównym czynnikiem, dzięki któremu ostatnie pięć fregat typu City będzie kosztowało mniej i zostanie dostarczone szybciej niż poprzednie jednostki.

Program fregat typu 26 jest przedsięwzięciem obejmującym całą Wielką Brytanię, a ponad 120 tamtejszych dostawców zdobyło już kontrakty związane z nową partią Batch 2, w tym na maszyny sterowe w Dunfermline, turbiny gazowe w Filton i morskie oświetlenie LED w Cumbrii.

Fregaty typu 26 (City) będą wypierały 6900 ton, miały długość 159,9 m, a napęd w układzie CODLOG pozwoli je rozpędzić do 26 węzłów. Załoga będzie nieliczna – 118 ludzi, ale miejsc przewidziano dla około 200. City będą służyły przede wszystkim do walki z okrętami podwodnymi. Otrzymają one sonary holowane typu 2087 i kadłubowe typu 2150, wyrzutnie torped i dwa śmigłowce Leonardo AW101 Merlin do tych samych zadań. Poza tym uzbrojenie obejmie system przeciwlotniczy MBDA Sea Ceptor z 48 pociskami, wyrzutnię pionową Mk 41 do pocisków manewrujących Raytheon BGM-109 Tomahawk, pociski przeciwokrętowe (prawdopodobnie Boeing Harpoon; z czasem będą zupełnie nowe, opracowane w ramach programu Sea Serpent), 127 mm armatę Mk 45 Mod 4, dwie 30 mm armaty DS30M Mk 2 i dwa 20 mm systemy Phalanx Mk 15 Block I.

Jednostki typu 26 zastąpią w Royal Navy starsze fregaty typu 23 (Duke), a uzupełnieniem floty okrętów tej wielkości będą mniej zaawansowane fregaty typu 31 (Inspire), bazujące na modelu Arrowhead 140 firmy Babcock International, który wybrano też do opracowania polskich fregat Miecznik.

Typ 26 został wskazany jako baza projektowa do opracowania konstrukcji fregat dla Związku Australijskiego (typ Hunter) i Kanady (program Canadian Surface Comabatant).

Umowa zabezpiecza budowę okrętów w zakładach BAE Systems w Govan koło Glasgow w Szkocji. Do 1,8 mld funtów z nowego zamówienia zostanie wydane w ramach łańcuchu dostaw, w tym 1,2 mld u producentów z Wielkiej Brytanii.

Trzy okręty typu 26 City są już budowane w Glasgow, a pierwszy z tej serii, HMS Glasgow, ma być zwodowany jeszcze w tym roku. Trwa również budowa HMS Cardiff i HMS Belfast. Trójka ta tworzy pierwszą serię fregat typu City (Batch 1). Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii zawarło 2 lipca 2017 r. umowę z BAE Systems na pierwszą partię trzech jednostek o wartości 3,7 mld funtów, zaś niespełna trzy tygodnie później rozpoczęto cięcie blach do budowy HMS Glasgow. Drugi okręt, przyszły HMS Cardiff, jest budowany od 14 sierpnia 2019 r. zaś HMS Belfast od 29 czerwca 2021 r.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego