Próby „alfa" to pierwsze wyjście w morze w celu przetestowania głównych urządzeń i systemów okrętu, w tym pierwsze zanurzenie i wykonywanie manewrów z dużą prędkością na powierzchni oraz pod wodą. Ochrzczony 12 września 2020 r. przyszły USS Montana (SSN 794) jest trzecim z dziesięciu szturmowych okrętów podwodnych z napędem jądrowym podserii Virginia Block IV, a jednocześnie 21. tego typu, przeznaczonego dla Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych.

Jednostkę zbudowała stocznia Newport News Shipbuilding w Newport News w Wirginii. US Navy zamówiła Montanę 24 kwietnia 2014 r. w korporacji Huntington Ingalls Industries (HII, właściciel Newport News Shipbuilding), rok później rozpoczęto jej budowę. Stępkę okrętu położono 16 maja 2018 r.

Jak wspomniano, PCU Montana (Pre-commissioning unit, określenie jednostki przed przejęciem do służby) to okręt podserii Virginia Block IV, a jednocześnie dziesiąty tego typu zbudowany w Newport News Shipbuilding. Koszt 10 zamówionych Virginii Block IV wyniesie 17,6 mld dolarów. Głównym kontrahentem jest spółka General Dynamics i jej stocznia Electric Boat Co. w Groton w stanie Connecticut, zaś HII występuje w roli podwykonawcy.

Zasadniczą różnicą w stosunku do serii Block III były zmiany konstrukcyjne, które wpłynęły na ograniczenie planowych głównych napraw dokowych z czterech do trzech, co przełoży się na wydłużenie kampanii każdego z okrętów Block IV o jeden okres.

Okręty podwodne typu Virginia są przeznaczone do operowania na wodach przybrzeżnych i oceanicznych oraz prowadzenia na nich działań przeciw okrętom podwodnym, nawodnym, uderzeń na cele lądowe, wsparcia sił specjalnych operacji, obserwacji i rozpoznania, czy misji przeciwminowych.