Wysłużone Herkulesy naprawimy w Bydgoszczy

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 będą serwisować, naprawiać, jak również w określonym zakresie modernizować flotę transportowców C-130E oraz wkrótce także C-130H - służącą dziś Siłom Powietrznym RP. To znaczne rozszerzenie kompetencji bydgoskiej firmy.

Publikacja: 19.01.2022 16:04

Samolot transportowy Lockheed Martin C-130E Hercules Sił Powietrznych podczas prac serwisowych w byd

Samolot transportowy Lockheed Martin C-130E Hercules Sił Powietrznych podczas prac serwisowych w bydgoskich WZL nr 2. Fot./Łukasz Pacholski.

Foto: Łukasz Pacholski

Do tej pory pomorsko-kujawskie WZL zapewniały w kraju „opiekę" i wsparcie techniczne wielozadaniowym maszynom F16.

Nowa umowa z amerykańskim gigantem Lockheed Martin umożliwia znaczące zwiększenie zakresu kompetencji i odpowiedzialności bydgoskich zakładów - o naprawy największych maszyn transportowych polskich Sił Powietrznych. Wojskowe lotnictwo od niemal dwóch dekad eksploatuje 5 starszych herkulesów C-130E a do 2024 r. powiększy swój stan posiadania o kolejnych 5 używanych transportowców C130 H zakontraktowanych przez MON wiosną zeszłego roku.

C-130 Hercules Polskich Sił Powietrznych (Autor: Luiza Wawrzyniak-Kozera)

Lotnicze inwestycje amerykańskiego giganta

Nowa umowa kooperacyjna, która znacząco wzmocni WZL nr 2 opiera się na Memorandum of Understanding (MoU) dotyczącym współpracy przemysłowej podpisanym w 2021 r. przez Polską Grupę Zbrojeniową i Lockheed Martin. Kontrakt nawiązuje zresztą do podobnego zobowiązania do obsługi i wsparcia wielozadaniowych myśliwców Lockheed Martin F-16, podpisanego przez Lockheed Martin i WZL nr 2 w czerwcu ubiegłego roku.

Czytaj więcej

MSPO 2019: Herkulesy i Javeliny dla Polski

Robert Orzyłowski, dyrektor Lockheed Martin na Polskę, Europę Środkową i Wschodnią podkreśla zaangażowanie amerykańskiego zbrojeniowego giganta „we współpracę z polskim przemysłem w celu zapewnienia narodowych zdolności obronnych i wspierania polskiej gospodarki poprzez rozwój umiejętności i utrzymanie miejsc pracy dla polskich obywateli".

- Nasza historia wsparcia polskiego przemysłu obejmuje wiele dziesięcioleci – przypomina Orzyłowski.

- Tylko w ciągu ostatniej dekady Polska skorzystała z wartych 7,3 mld zł (1,8 mld dol.) inwestycji Lockheed Martin, a dziś ponad 6 700 polskich miejsc pracy jest utrzymywanych dzięki działalności biznesowej w kraju, w tym aż 1 600 w PZL Mielec - dodaje szef LM na nasz region Europy.

Zamówienia na broń rozpędzają kooperację

Warto przypomnieć, że mieleckie PZL gdzie produkowane są eksportowe wersje śmigłowców Black Hawk, samolotów transportowych PZL M28 Skytruck i wojskowe „Bryzy" a także masowo wytwarzane, skomplikowane komponenty lotnicze (m. in. kabiny śmigłowców), są obecnie największym zakładem produkcyjnym Lockheed Martin poza granicami USA.

Przyspieszenie rozwoju partnerstwa przemysłowego Lockheeda z polską zbrojeniówką zapoczątkowane niemal 2 dekady temu zakupem przez Polskę myśliwców F-16 dziś nabiera nowego wymiaru : zdecydowały o tym nowe potężne kontrakty z na dostawy amerykańskich supermyśliwców 5. generecji F-35 a także zobowiązania przemysłowe Lockheeda zaciągnięte z chwilą zakupu przez Polskę ponad 200 antyrakietowych pocisków PAC-3 MSE ( główny oręż zastawów Patriot pozyskanych w ramach tarczy powietrznej „Wisła").

Czytaj więcej

Używane Herculesy nie tylko dla Polski

Od chwili otwarcia swojego biura w centrum Warszawy w 1997 roku, Lockheed Martin stale rozwija relacje z polskim Ministerstwem Obrony Narodowej, przemysłem i środowiskiem akademickim – podkreśla dyr. Orzyłowski.

Podkarpacka lokomotywa skrzydlatego eksportu

Obecnie zbrojeniowy potentat z z siedzibą w Bethesda w stanie Maryland współpracuje z Polską w zakresie realizacji różnych programów obronnych i bezpieczeństwa, w tym samolotów wojskowych, obrony przeciwrakietowej, środków prowadzenia precyzyjnego ognia, ale także radarów i śmigłowców, zarówno dla wojskowych, jak i potrzeb operacyjnych policji i sił porządku publicznego RP.

Po przejęciu przez amerykańskich inwestorów PZL Mielec, podkarpackie zakłady lotnicze stały się jest czołowym polskim eksporterem sprzętu obronnego, produkującym śmigłowce S-70i Black Hawk na rynki światowe, kabiny black hawków na potrzeby amerykańskiej linii produkcyjnej Sikorsky/Lockheed Martin oraz turbośmigłowe, dwusilnikowe samoloty M28.

Lockheed Martin Corporation jest globalnym gigantem zbrojeniowym, lotniczym i technologicznym. Firma zatrudnia ok. 114 000 pracowników w kilkudziesięciu krajach. Zajmuje się badaniami, projektowaniem, rozwojem, produkcją, integracją i utrzymaniem zaawansowanych systemów technologicznych, produktów i usług.

Do tej pory pomorsko-kujawskie WZL zapewniały w kraju „opiekę" i wsparcie techniczne wielozadaniowym maszynom F16.

Nowa umowa z amerykańskim gigantem Lockheed Martin umożliwia znaczące zwiększenie zakresu kompetencji i odpowiedzialności bydgoskich zakładów - o naprawy największych maszyn transportowych polskich Sił Powietrznych. Wojskowe lotnictwo od niemal dwóch dekad eksploatuje 5 starszych herkulesów C-130E a do 2024 r. powiększy swój stan posiadania o kolejnych 5 używanych transportowców C130 H zakontraktowanych przez MON wiosną zeszłego roku.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego