Celem jest opracowanie nowego wielozadaniowego śmigłowca transportowego, który miałby wejść do służby w latach 30. obecnego stulecia.
Program modernizacji floty podstawowych wiropłatów transportowych jest jednym z kluczowych projektów wymiany generacyjnej sprzętu państw NATO. Zgodnie z opublikowanymi informacjami, większość z obecnie eksploatowanych wiropłatów (Puma/Super Puma/Caracal, AW101, NH90) tej klasy w siłach sojuszu wyczerpie swój resurs techniczny i potencjał modernizacyjny w latach 2035-40 i będzie potrzebować następcy. Inicjatywa pięciu wymienionych państw ma stanowić fundament do realizacji projektu Next Generation Rotorcraft Capability (NGRC).
W najbliższych latach powstanie opracowanie opracowanie wymagań taktyczno-technicznych i założeń międzynarodowej kooperacji przemysłowej. 19 listopada podpisano list intencyjny w tej sprawie.
Czytaj także: Śmigłowcowe manewry na kieleckim salonie obronnym
Co warte podkreślenia, wymienione wyżej państwa realizują obecnie różne programy modernizacji parku sprzętowego floty śmigłowców. Francja, Republika Federalna Niemiec, Włochy i Grecja wdrażają do służby wielozadaniowe NHIndustries NH90. Z kolei resort obrony Wielkiej Brytanii pracuje nad programem następcy maszyn Westland Puma HC.2. Wśród rozważanych opcji wymienia się m.in. udział w amerykańskim programie FLRAA.