Państwa europejskie chcą wspólnie zbudować nowy śmigłowiec wojskowy

Ministrowie obrony Francji, Niemiec, Grecji, Włoch i Wielkiej Brytanii ogłosili uruchomienie projektu związanego z dalszym rozwojem możliwości operacyjnych ich sił zbrojnych.

Publikacja: 24.11.2020 13:06

Pięć europejskich państw NATO podjęło pierwsze kroki w kierunku zawiązania inicjatywy, której celem

Pięć europejskich państw NATO podjęło pierwsze kroki w kierunku zawiązania inicjatywy, której celem będzie wspólne opracowanie i produkcja średniego śmigłowca transportowego nowej generacji. Obecnie najnowszy europejski śmigłowiec, NH90, także powstał w wyniku podobnego przedsięwzięcia. Fot./NHI.

Foto: Pięć europejskich państw NATO podjęło pierwsze kroki w kierunku zawiązania inicjatywy, której celem będzie wspólne opracowanie i produkcja średniego śmigłowca transportowego nowej generacji. Obecnie najnowszy europejski śmigłowiec, NH90, także powstał ...

Celem jest opracowanie nowego wielozadaniowego śmigłowca transportowego, który miałby wejść do służby w latach 30. obecnego stulecia.

Program modernizacji floty podstawowych wiropłatów transportowych jest jednym z kluczowych projektów wymiany generacyjnej sprzętu państw NATO. Zgodnie z opublikowanymi informacjami, większość z obecnie eksploatowanych wiropłatów (Puma/Super Puma/Caracal, AW101, NH90) tej klasy w siłach sojuszu wyczerpie swój resurs techniczny i potencjał modernizacyjny w latach 2035-40 i będzie potrzebować następcy. Inicjatywa pięciu wymienionych państw ma stanowić fundament do realizacji projektu Next Generation Rotorcraft Capability (NGRC).

W najbliższych latach powstanie opracowanie opracowanie wymagań taktyczno-technicznych i założeń międzynarodowej kooperacji przemysłowej. 19 listopada podpisano list intencyjny w tej sprawie.

Czytaj także: Śmigłowcowe manewry na kieleckim salonie obronnym

Co warte podkreślenia, wymienione wyżej państwa realizują obecnie różne programy modernizacji parku sprzętowego floty śmigłowców. Francja, Republika Federalna Niemiec, Włochy i Grecja wdrażają do służby wielozadaniowe NHIndustries NH90. Z kolei resort obrony Wielkiej Brytanii pracuje nad programem następcy maszyn Westland Puma HC.2. Wśród rozważanych opcji wymienia się m.in. udział w amerykańskim programie FLRAA.

Z całą pewnością europejska inicjatywa powinna zostać poddana analizie także w Polsce. W najbliższych latach pojawi się konieczność wymiany sporej części floty śmigłowców wielozadaniowych. Mowa zarówno o maszynach PZL Świdnik W-3 Sokół jak i Mil Mi-8/17.

Celem jest opracowanie nowego wielozadaniowego śmigłowca transportowego, który miałby wejść do służby w latach 30. obecnego stulecia.

Program modernizacji floty podstawowych wiropłatów transportowych jest jednym z kluczowych projektów wymiany generacyjnej sprzętu państw NATO. Zgodnie z opublikowanymi informacjami, większość z obecnie eksploatowanych wiropłatów (Puma/Super Puma/Caracal, AW101, NH90) tej klasy w siłach sojuszu wyczerpie swój resurs techniczny i potencjał modernizacyjny w latach 2035-40 i będzie potrzebować następcy. Inicjatywa pięciu wymienionych państw ma stanowić fundament do realizacji projektu Next Generation Rotorcraft Capability (NGRC).

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego