Powodem decyzji są niezadowalające wskaźniki gotowości operacyjnej maszyn, które dostarczono w latach 2013-14. Problemem jest brak odpowiedniego wsparcia eksploatacji przez producenta, a także wysokie koszty logistyczne. Wspomniane maszyny pozostaną w linii przynajmniej do 2023 r. Co ważne, nie oznacza to jednoczesnego wycofania z eksploatacji czterech morskich śmigłowców pokładowych NH90NFH.
Czytaj także: Australijskie NH90 uziemione. Kwestie techniczne
Dostępne informacje wskazują, że Belgia rozważa zakup nowych wiropłatów, które jednocześnie zastąpiłyby NH90TTH i śmigłowe Agusta A109BA (w linii od 1992 r.). Wśród ich potencjalnych następców wymienia się europejskie konstrukcje – Airbus H145M i Leonardo AW169M. Przetarg może dotyczyć zakupu do 20 nowych wiropłatów wielozadaniowych.
Co ciekawe, decyzja Belgii może przekreślić możliwość sprzedaży NH90TTH do Luksemburga. Władze kraju, według przekazów medialnych, rozważają zakup dwóch egzemplarzy w celu zacieśnienia współpracy wojskowej z Belgią.
Czytaj także: Hiszpania zainteresowana zakupem nowych Seahawków