Niemiecki resort obrony planuje zakup morskich samolotów patrolowych

Niemieckie Federalne Ministerstwo Obrony poinformowało o rezygnacji z programu modernizacji morskich samolotów patrolowych bazowania lądowego Lockheed Martin P-3C Orion na rzecz zakupu maszyn tej klasy nowej generacji.

Publikacja: 23.06.2020 15:53

Morskie samoloty patrolowe Lockheed Martin P-3C Orion lotnictwa Deutsche Marine nie będą dalej moder

Morskie samoloty patrolowe Lockheed Martin P-3C Orion lotnictwa Deutsche Marine nie będą dalej modernizowane, ale raczej zastąpione maszynami nowej generacji. Fot./Bundeswehr/Bilal Bektas.

Foto: Morskie samoloty patrolowe Lockheed Martin P-3C Orion lotnictwa Deutsche Marine nie będą dalej modernizowane, ale raczej zastąpione maszynami nowej generacji. Fot./Bundeswehr/Bilal Bektas.

Dokumentacja, którą przygotowano dla komisji obrony Bundestagu, wskazuje że z ekonomicznego punktu widzenia lepiej zakupić nowe samoloty. Alternatywą jest inwestycja w osiem, obecnie eksploatowanych, ponad 30-letnich, Orionów. W modernizację i utrzymanie w sprawności maszyn, przejętych w latach 2006-2007, w ciągu dekady Niemcy zainwestowali koło 200 mln dolarów. Głównie środki te pochłonęły zakupy w Stanach Zjednoczonych, realizowane za pośrednictwem procedury Foreign Military Sales.

Czytaj także: Niemcy przedłużyli embargo na dostawy broni do Arabii Saudyjskiej

Faza analityczno-koncepcyjna programu obejmie konstrukcje dostępne na rynku „od ręki”. Turbośmigłowe Airbus C295MPA i Rheinland Air Service RAS-72 (bazujący na samolocie komunikacji regionalnej ATR-72) oraz turboodrzutowy Boeing P-8A Poseidon. Nie można wykluczyć, że do powyższej grupy dołączy prezentowany w Niemczech w 2018 r., japoński Kawasaki P-1. O kontrakt może powalczyć także, znajdujący się na razie w fazie koncepcyjnej, Lockheed Martin C-130MPA Super Hercules.

Co ważne, Niemcy należą do grupy państw NATO, które współpracują przy pracach związanych z międzynarodowym programem zakupu nowej generacji morskich samolotów patrolowych bazowania lądowego. Powyższą inicjatywę zapoczątkowano w czerwcu 2017 r. Obok Niemiec jej członkami są: Francja, Grecja, Hiszpania, Włochy i Turcja. W lutym 2018 r. dołączyły do niej Polska i Kanada.

Biorąc pod uwagę liczbę samolotów, jakie potencjalnie wspólnie mogliby kupić partnerzy, działania grupy są bacznie obserwowane przez głównych producentów. Boeinga i Airbusa. Zresztą Airbus, idąc śladami amerykańskiego rywala, rozważa opracowanie na bazie odrzutowego samolotu pasażerskiego A320neo własnej maszyny patrolowej. Konkurowałaby na światowych rynkach z P-8A.

Czytaj także: Niemcy i Embraer zbudują fregaty dla Brazylii

W ostatnich miesiącach Federalne Ministerstwo Obrony podpisało międzyrządową umowę LoA z administracją amerykańską dotyczącą zakupu sześciu średnich samolotów transportowych Lockheed Martin C-130J Super Hercules, a także rekomendowało zakup 45 bojowych Boeing F/A-18E/F Super Hornet/Growler. W Stanach Zjednoczonych zakupione zostaną także ciężkie śmigłowce transportowe. Pokazuje to, że Berlin nie zawsze orientuje się na zakupy uzbrojenia w Europie i bynajmniej nie pomija Stanów Zjednoczonych.

Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego