Ukraina szuka nowych myśliwców na zachodzie

Władze Ukrainy zdecydowały, że w ramach wieloletniego programu modernizacji sił zbrojnych planują zakup wielozadaniowych samolotów bojowych produkcji zachodniej.

Publikacja: 25.05.2020 08:11

Myśliwce przechwytujące Su-27 to obecnie dysponujące największym potencjałem maszyny bojowe ukraińsk

Myśliwce przechwytujące Su-27 to obecnie dysponujące największym potencjałem maszyny bojowe ukraińskiego lotnictwa wojskowego. Fot./Ministerstwo Obrony Ukrainy.

Foto: Myśliwce przechwytujące Su-27 to obecnie dysponujące największym potencjałem maszyny bojowe ukraińskiego lotnictwa wojskowego. Fot./Ministerstwo Obrony Ukrainy.

W najbliższej perspektywie nowe maszyny zastąpią samoloty pochodzące jeszcze z czasów ZSRR.

Według obecnych planów wymiana generacyjna w ukraińskim lotnictwie, która obejmie także śmigłowce, maszyny transportowe i szkolne, ma pochłonąć ok. 12 mld dol. Biorąc pod uwagę skalę potrzeb widać, że wspomniana kwota jest zbyt niska względem potrzeb.

Czytaj także: NATO i Ukraina na wspólnych ćwiczeniach

Nowy wielozadaniowy samolot bojowy miałby pozwolić na zastąpienie kilku obecnie eksploatowanych typów myśliwców frontowych. Mowa o latających na Ukrainie samolotach MiG-29, przechwytujących Su-27, szturmowych Su-25, a także bombowych Su-24M i rozpoznawczych Su-24MR. Wszystkie wyprodukowano jeszcze w czasach istnienia ZSRR. Ze względu na koszty i czynniki polityczne, w grę wchodzi maszyna generacji 4+. Biorąc pod uwagę tę deklarację i kwestie geopolityczne, samolotami spośród których mogą wybierać Ukraińcy są: Lockheed Martin F-16 Block 70/72, Saab JAS-39E/F Gripen, Boeing F/A-18E/F Super Hornet Block III, Dassault Rafale lub Eurofighter Typhoon.

""

Fot./Ministerstwo Obrony Ukrainy.

radar.rp.pl

Długofalowe plany wskazują, że Ukraina powinna dysponować ok. 108 wielozadaniowymi samolotami bojowymi. Ich ma odbywać się etapami. Na lata 2021-22 zaplanowano zakup do 12 pierwszych, których dostawy powinny zostać zrealizowane do 2025 r. Taki harmonogram pozwoli na stopniowe zastępowanie dotychczas używanych samolotów, których kres eksploatacji zaplanowano na ok. 2032 r. Obecnie, ze względów politycznych, Ukraina nie ma dostępu do wielu rosyjskich części czy uzbrojenia, o bezpośrednich kontaktach z producentami eksploatowanych samolotów nawet nie wspominając. To powoduje systematyczną redukcję liczby maszyn zdolnych do lotów i działań bojowych.

Czytaj także: Ukraina otrzymała dwa patrolowce od US Coast Guard

Władze w Kijowie rozpoczęły już, co prawda w ograniczonym zakresie, zakupy sprzętu lotniczego na Zachodzie. Najlepszym przykładem jest tu umowa z Francją z lipca 2018 r. na dostawę 55 śmigłowców trzech typów, produkowanych przez koncern Airbus, które trafiają do służby ochrony porządku publicznego, podlegających Ministerstwu Sprawa Wewnętrznych – Straży Granicznej, Państwowej Służby ds. Sytuacji Nadzwyczajnej i Gwardii Narodowej.

W najbliższej perspektywie nowe maszyny zastąpią samoloty pochodzące jeszcze z czasów ZSRR.

Według obecnych planów wymiana generacyjna w ukraińskim lotnictwie, która obejmie także śmigłowce, maszyny transportowe i szkolne, ma pochłonąć ok. 12 mld dol. Biorąc pod uwagę skalę potrzeb widać, że wspomniana kwota jest zbyt niska względem potrzeb.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego