US Navy rozpoczyna poszukiwanie następcy samolotu T-45

Lotnictwo morskie Stanów Zjednoczonych rozpoczęło działania związane z zakupem odrzutowych samolotów szkolenia zaawansowanego nowej generacji.

Publikacja: 19.05.2020 10:05

Samolot szkolenia zaawansowanego Boeing T-45C Goshawk podchodzi do lądowania na lotniskowcu z wysuni

Samolot szkolenia zaawansowanego Boeing T-45C Goshawk podchodzi do lądowania na lotniskowcu z wysuniętym hakiem współpracujących z linowym systemem hamowania. Fot./US Navy.

Foto: Samolot szkolenia zaawansowanego Boeing T-45C Goshawk podchodzi do lądowania na lotniskowcu z wysuniętym hakiem współpracujących z linowym systemem hamowania. Fot./US Navy.

Nowe maszyny, od 2028 r., mają zastąpić samoloty Boeing T-45 Goshawk, eksploatowane pd 1991 r.

W ramach programu Undergraduate Jet Training System US Navy planuje zakup gotowej konstrukcji z półki. Co ważne, pomimo morskiej specyfiki eksploatacji maszyny, ograniczono niezbędne wymagania do minimum.

Czytaj także: Setny Poseidon dostarczony US Navy

Nowy samolot ma być dwumiejscowy, możliwą do pilotowania z obu stanowisk. Samolot ma posiadać system precyzyjnego lądowania Precision Landing Modes (PLM), który wykorzystywany jest przez wielozadaniowe maszyny bojowe Boeing F/A-18E/F Super Hornet w operacjach na lotniskowcach. Nowa konstrukcja ma dysponować resursem pozwalającym na wylatanie przynajmniej 14 400 godzin lub wytrzymanie do 43 200 lądowań. Prędkość maksymalna ma wynosić nie mniej niż 1111 km/h, a pułap operacyjny około 12 500 metrów.

Najważniejszym elementem wymagań jest brak potrzeby dostosowania konstrukcji do specyfiki operacji lotniczych na lotniskowcach. US Navy planuje, że piloci latający na samolotach szkolno-treningowych będą ćwiczyć jedynie operację podejścia do okrętu i procedurę „touch and go”. Z tego też względu następca T-45 nie musi być wyposażony w hak do lądowania i wyposażenie pozwalające na start z wykorzystaniem katapulty. Ten zapis może ułatwić producentom zaoferowanie dostępnych na rynku konstrukcji.

Czytaj także: GAO potwierdza wybór AW119 dla US Navy

Według wstępnych analiz, wśród potencjalnych dostawców następcy T-45 Goshawk (który wywodzi się z samolotu BAE Systems Hawk) mogą znaleźć się: Boeing T-7A Red Hawk, KAI/Lockheed Martin T-50 Golden Eagle i Leonardo M-346 Master.

Nowe maszyny, od 2028 r., mają zastąpić samoloty Boeing T-45 Goshawk, eksploatowane pd 1991 r.

W ramach programu Undergraduate Jet Training System US Navy planuje zakup gotowej konstrukcji z półki. Co ważne, pomimo morskiej specyfiki eksploatacji maszyny, ograniczono niezbędne wymagania do minimum.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Materiał Promocyjny
Podróżuj ekologicznie! Program Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
„Skoro wiemy, że damy radę, to zróbmy to”. Oto ludzie, którzy tworzą Izerę
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego
Modernizacja Sił Zbrojnych
Pierwsze koreańskie lekkie myśliwce z szachownicami