Śmigłowce Leonardo na globalnej wojnie z zarazą

Włoskie doświadczenia z ostatnich miesięcy potwierdziły że helikoptery okazują się ważnym atutem podczas najtrudniejszych misji zwalczania epidemii koronawirusa.

Publikacja: 29.04.2020 18:45

Śmigłowce Leonardo na globalnej wojnie z zarazą

Foto: AW139. Fot./Leonardo

Specjalne nosze wyposażone w szczelny system izolacji biologicznej, źródła zasilania umożliwiające wykorzystanie podczas lotu sprzętu podtrzymującego życie identycznego jak stosowany w szpitalnych oddziałach intensywnej terapii, systemy bezpiecznej wentylacji, a po misji skutecznego odkażania kabiny to elementy zintegrowanego wyposażenia zastosowane przez inżynierów Leonardo na pokładach firmowych śmigłowców przygotowanych do transportu pacjentów z koronawirusem.

Czytaj także: Leonardo na wojnie z pandemią

Specjalny system izolacji biologicznej, opracowany przez grupę Leonardo, wykorzystywany i sprawdzony w walce z pandemią we Włoszech, staje się światowym standardem w powietrznym transporcie sanitarnym. Wszystko dlatego, bo to śmigłowce są uniwersalnymi statkami powietrznymi służącymi w nagłej potrzebie do bezpiecznego transportu zarażonych pacjentów oraz personelu medycznego. To modelom AW139, AW169, AW101 wiropłatów Leonardo przypadła w okresie pandemii rola prawdziwie frontowa. Nie tylko we Włoszech, ale wielu innych krajach na świecie.

Priorytetowe bezpieczeństwo

Konstruktorzy Leonardo, adaptując pokłady firmowych maszyn do ewakuacyjnych misji, dołożyli starań, aby ograniczyć ryzyko zarażenia załogi i personelu medycznego. Rozwiązania te zostały opracowane we współpracy z władzami lotniczymi. ENAC, włoski Urząd Lotnictwa Cywilnego oraz EASA, Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego UE. Rozwiązania są zgodne z normami europejskimi dla powietrznego pogotowia ratunkowego – zapewnia Leonardo.

Czytaj także: Śmigłowce pomogą unieść Leonardo

Powietrzne ambulance mają zapewnioną dodatkową ekspresową pomoc techniczną oraz serwis umożliwiający czyszczenie i odkażanie pokładu według odpowiednich procedur sanitarnych. W Włoszech systemy te są dostępne w specjalnie doposażonych modelach AW139, AW169, które są wykorzystywane do nagłej pomocy medycznej w kilku regionach. Od samego początku epidemii włoskie Siły Powietrzne skierowały także do transportu chorych ciężkie śmigłowce HH-101A „Caesar” z 15. Skrzydła Cervia.

Konstruktorzy wspierają medyków

W ocenie specjalistów opracowanie i instalacja systemów izolacji biologicznej na pokładach wiropłatów Leonardo to przełom w wykorzystaniu przestrzeni użytkowej śmigłowców. Pozwala całkowicie odizolować pilotów i pasażerów, zapewniając jednocześnie funkcjonalność i zdatność do lotu tych maszyn. Aby zintegrować z platformą transportową elementy wyposażenia podtrzymującego życie  inżynierowie Leonardo wykorzystali uniwersalne elementy pokładowe, które zostały dostosowane do potrzeb sprzętu ratowniczego, takie jak zasilacze i systemy wentylacyjne.

Na pokładach największych maszyn z rodziny AW101 z zabudowaniem medycznego wyposażenia zwykle nie ma problemu. Co innego w przypadku mniejszych wiropłatów. Ich adaptacja do nowej roli wymagała szczególnej konstruktorskiej kreatywności. Mniejsze ambulanse powietrzne, stworzone w oparciu o wiropłaty AW139 i AW169, o nie tak przestrzennych kabinach jak HH-101A „Caesar”, przewidziano do krótszych misji (do ok. 20-30 minut) z wykorzystaniem specjalnych noszy wyposażonych w system izolacji biologicznej.

Czytaj także: Leonardo w cieniu pandemii

Co najważniejsze, nosze mogą być przenoszone bezpośrednio do lądowych karetek, co pozwala usprawnić i przyspieszyć działania medyczne.

Ratowniczy standard

Obecnie z rozwiązań opracowanych przez Leonardo korzystają także inni użytkownicy śmigłowców transportowych włoskiej konstrukcji.

W Wielkiej Brytanii, modele AW159 Wildcat i AW101 Merlin są wykorzystywane do wsparcia wysiłków brytyjskiego Ministerstwa Obrony w zwalczaniu pandemii Covid-19.

Amerykański operator lotów Bristow Group również wykorzystuje śmigłowce poszukiwawcze i ratownicze z przeszkolonym personelem do transportu pacjentów zakażonych w czasie pracy na platformach wydobywczych w Zatoce Meksykańskej, na Trynidad i Tobago oraz w Republice Gujany.

Bristow Group, która ma również modele Leonardo AW139 w swojej flocie, działa w ścisłej współpracy z klientami, służbą zdrowia, szpitalami, agencjami federalnymi, ministerstwami i władzami portowymi w Ameryce Środkowej i Południowej. Wspiera również podobne operacje na Morzu Północnym.

Czytaj także: Koncern Leonardo dostarczył tysięczny śmigłowiec AW139

W Brazylii, krajowy przybrzeżny operator śmigłowcowy, Omni Táxi Aéreo, zaoferował swoje AW139 ze sprzętem wsparcia medycznego na pokładzie do transportu pacjentów potencjalnie zakażonych Covid-19. Podobnie jak inni operatorzy, Omni regularnie odkaża sprzęt i jest stale w kontakcie z władzami sanitarnymi, lotniczymi i producentem wiropłatów czyli Leonardo.

Podobne działania mają miejsce w wielu innych krajach, takich jak Chile, Kanada, Malezja, Australia i Hiszpania.

Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego