Modernizacja Black Hawków postępuje

Northrop Grumman poinformował, że pakiet modernizacyjny awioniki przygotowany do modernizacji wielozadaniowych śmigłowców transportowych Black Hawk do standardu UH-60V przeszedł pozytywnie proces badań wojskowych i ewaluacji.

Publikacja: 28.04.2020 15:11

Główną zmianą wprowadzoną podczas modernizacji śmigłowców Sikorsky UH-60L do standardu UH-60V jest z

Główną zmianą wprowadzoną podczas modernizacji śmigłowców Sikorsky UH-60L do standardu UH-60V jest zmiana na współczesną awioniki, w tym środowiska pracy załogi. Fot./US Army.

Foto: Główną zmianą wprowadzoną podczas modernizacji śmigłowców Sikorsky UH-60L do standardu UH-60V jest zmiana na współczesną awioniki, w tym środowiska pracy załogi. Fot./US Army.

Oznacza to, że wkrótce ruszy program modernizacji śmigłowców UH-60L Black Hawk do wspomnianego standardu.

Czytaj także: Dwóch finalistów w konkursie na następcę Black Hawka

Według planów US Army planuje się modernizację ok. 700 wiropłatów Sikorsky UH-60L, de facto wszystkie pozostające w linii. Głównym celem projektu jest unifikacja wyposażenia kabiny pilotów do standardu wersji UH-60M Black Hawk. To pozwoli na uproszczenie szkolenia personelu technicznego i uprości logistykę.

Nowa kabina starych Black Hawków powstała w oparciu o koncepcje “szklanego kokpitu”. Zastosowano w niej cztery duże wyświetlacze ciekłokrystaliczne zamiast klasycznych przyrządów elektromechanicznych. System awioniki skonfigurowano wg standardu otwartej architektury, co pozwoli na późniejsze modyfikacje zgodne z potrzebami użytkownika. Poza tym nowe wyposażenie pozwoli na operowanie w przestrzeni powietrznej kontrolowanej przez cywilne służby zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dodatkowo w ramach modernizacji wiropłaty zostaną poddane przeglądom struktury płatowca, co ma umożliwić wydłużenie resursu o dziesięć lat.

Czytaj także: Słowacja odebrała ostatniego Black Hawka

Program UH-60V Black Hawk jest realizowany przez koncern Northrop Grumman od 2014 r. Pierwszy lot prototypu odbył się w styczniu 2017 r. Testy zakończono we wrześniu ubiegłego roku, o czym jednak wówczas nie informowano, czekając na pełną analizę wyników. W ramach prób, które realizowano w ośrodku Redstone w stanie Alabama w okresie wrzesień 2018 – marzec 2019, wykorzystano trzy egzemplarze przedseryjne. Próby objęły 187 godzin testów naziemnych i 85 godzin lotów. Wykonano 42 loty, spośród których 38 zakończyło się pełnym sukcesem. W przypadku pozostałych czterech niepowodzenia dotyczyły błędów załogi w realizacji zadania i usterki techniczne.

Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego