Ostatnia Anakonda Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej po remoncie

Do 43. Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni przyleciał wielozadaniowy śmigłowiec poszukiwawczo-ratowniczy W-3WARM Anakonda o numerze 0906.

Publikacja: 27.04.2020 15:01

Wielozadaniowy śmigłowiec poszukiwawczo-ratowniczy W-3WARM Anakonda (0906) to ostatnia z ośmiu Anako

Wielozadaniowy śmigłowiec poszukiwawczo-ratowniczy W-3WARM Anakonda (0906) to ostatnia z ośmiu Anakond zmodernizowanych w zakładach WSK „PZL-Świdnik”. Fot./BLMW/kmdr ppor. Marcin Braszak.

Foto: Wielozadaniowy śmigłowiec poszukiwawczo-ratowniczy W-3WARM Anakonda (0906) to ostatnia z ośmiu Anakond zmodernizowanych w zakładach WSK „PZL-Świdnik”. Fot./BLMW/kmdr ppor. Marcin Braszak.

Tym samym należące do koncernu Leonardo zakłady WSK „PZL-Świdnik” zakończyły, prowadzony od 2014 r. proces modernizacji i ujednolicenia wyposażenia wszystkich Anakond eksploatowanych przez Marynarkę Wojenną.

Czytaj także: Analiza Radaru: Marynarka Wojenna powoli rdzewieje

Dostarczenie wspomnianego śmigłowca do Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej oznacza, że w bazach w Darłowie i Gdyni stacjonuje już osiem Anakond. Dwie z nich przebudowano z wiropłatów w transportowej wersji W-3T. Te dostarczono jako pierwsze w 2017 r. W stosunku do pozostałych nie są wyposażone w pływaki pozwalające na wodowanie.

W przypadku pozostałych, prace objęły modernizację do standardu WA (trzy egzemplarze) i unifikację wyposażenia pokładowego wraz z rozbudową. Bazowa umowa, zawarta pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia i zakładami WSK „PZL-Świdnik„ 10 sierpnia 2014 r., obejmowała pięć pierwszych śmigłowców. Chodziło o dwa W-3T oraz trzy W-3RM. Wartość kontraktu to 159,5 mln zł brutto.

9 grudnia 2016 r. podpisano umowę dotyczącą prac przy pozostałych trzech W-3RM. Jej wartość wyniosła 70,5 mln zł brutto.

Czytaj także: PZL-Świdnik z umową na serwis śmigłowców

Osiem śmigłowców W-3WARM Anakonda stanowi trzon polskich sił poszukiwawczo-ratowniczych nad Morzem Bałtyckim. Ich uzupełnieniem, przez najbliższych kilka lat, będą dwa śmigłowce Mi-14PŁ/R. W przyszłości zastąpią je cztery wielozadaniowe Leonardo AW101. Start dostaw zaplanowano na do 2022 r.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej jest jedyną formacją lotniczą utrzymująca ciągłą gotowość do prowadzenia działań ratowniczych z powietrza nad obszarami morskimi. Całodobowy dyżur SAR/ASAR, w ramach polskiej strefy odpowiedzialności „Konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim” oraz „Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym”, pełnią załogi śmigłowców W-3WARM w 43. Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach oraz śmigłowców Mi-14PŁ/R i W-3WARM w 44. Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie. W bieżącym roku załogi Brygady Lotnictwa MW wykonały dotychczas cztery akcje poszukiwawczo-ratownicze. Łącznie, w historii jednostki, było 670 tego typu akcji, w czasie których udzielono pomocy 356 osobom.

Czytaj także: PZL Świdnik to kluczowy zakład w projektach Leonardo

Tym samym należące do koncernu Leonardo zakłady WSK „PZL-Świdnik” zakończyły, prowadzony od 2014 r. proces modernizacji i ujednolicenia wyposażenia wszystkich Anakond eksploatowanych przez Marynarkę Wojenną.

Czytaj także: Analiza Radaru: Marynarka Wojenna powoli rdzewieje

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego