HMS Tamar zamówiono w grudniu 2016 r., w ramach rozszerzenia o kolejne dwa okręty zamówienia na patrolowce typu River Batch II. Wówczas deklarowano, że okręt wejdzie do służby w 2021 r.

Czytaj także: Royal Navy czeka na nowe fregaty

Budowę rozpoczęto jeszcze w grudniu 2016 r., a uroczyste wodowanie miało miejsce 10 października 2018 r. W drugiej połowie 2019 r. okręt rozpoczął próby morskie. Podobnie jak inne jednostki River Batch II zbudowała stocznia BAE Systems w Glasgow. Ich budowa umożliwiła utrzymanie potencjału tego zakładu do momentu uruchomienia programu budowy fregat typu 26.

Okręty mają wyporność 2000 ton i długość 90,5 m. Dwa silniki wysokoprężne zapewniają im prędkość 25 węzła, zasięg wynosi 5500 mil morskich, a autonomiczność sięga 35 dni. Skromny zestaw uzbrojenia tworzy 30 mm armata, dwa 7,62 mm sześciolufowe karabiny maszynowe M134 Minigun i dwa 7,62 mm karabiny maszynowe FN MAG. Okręty mają lądowisko śmigłowca zdolne do przyjęcia nawet ciężkiego wiropłata AW101 Merlin.

Czytaj także: Książę Walii wcielony do brytyjskiej floty

Łącznie dla Royal Navy zamówiono pięć jednostek typu River Batch II. W oparciu o projekt zbudowano także pięć okrętów na eksport. Trzy patrolowce są eksploatowane w Brazylii, a dwa inne w Tajlandii. Te ostatnia zbudowała na licencji stocznia Bangkok Dock Co.