Sześć nowych „prezydenckich” śmigłowców VH-92A

Firma Sikorsky otrzymała wart 470,8 mln dol. kontrakt na budowę sześciu egzemplarzy „prezydenckiego” śmigłowca VH-92A.

Publikacja: 24.02.2020 19:41

VH-92A podczas próbnych lądowań i startów z tzw. południowego trawnika przed Białym Domem, które odb

VH-92A podczas próbnych lądowań i startów z tzw. południowego trawnika przed Białym Domem, które odbyły się 22 września 2018 r. Fot./USMC

Foto: VH-92A podczas próbnych lądowań i startów z tzw. południowego trawnika przed Białym Domem, które odbyły się 22 września 2018 r. Fot./USMC

Jest to kontrakt na drugą małoseryjną transzę produkcyjną (LRIP-2). Kontrakt na pierwszą transzę małoseryjną (LRIP-1), składającą się również z sześciu egzemplarzy, Sikorsky otrzymał w czerwcu 2019 r.

Czytaj także: Sikorsky prezentuje śmigłowiec przyszłości

W maju 2014 r. Sikorsky wygrał przetarg VXX na nowe śmigłowce przeznaczone do transportu prezydenta Stanów Zjednoczonych, wiceprezydenta oraz najważniejszych członków rządu amerykańskiego. VH-92A powstał na bazie komercyjnego śmigłowca Sikorsky S-92.

Wstępny kontrakt zakładał dostawę sześciu VH-92A. Dwóch tzw. egzemplarzy rozwojowych (EDM – Engineering Development Model) oraz czterech tzw. demonstratorów systemu (SDTA – System Demonstration Test Article). Po nich Sikorsky ma dostarczyć 17 egzemplarzy produkcyjnych.

Czytaj także: Sikorsky zdobył finansowanie na śmigłowce King Stallion

Ostatni z 23 VH-92A marynarka wojenna Stanów Zjednoczonych odbierze w 2023 r. Cały kontrakt ma zamknąć się w kwocie 4,7 mld dol. Śmigłowce VH-92A produkują zakłady firmy Sikorsky w Stratford w stanie Connecticut. Do napędu VH-92A wybrano silniki turbowałowe General Electric CT7-8A6 o maksymalnej mocy 1879 kW.

VH-92A oblatano 28 lipca 2017 r. Obecnie przez fazę testów przechodzą dwa egzemplarze EDM oraz trzy SDTA. Czwarty egzemplarz SDTA ma zostać dostarczony w połowie bieżącego roku.

Czytaj także: Seahawki coraz bliżej Indii

Wstępna gotowość operacyjną (IOC) VH-92A osiągną jeszcze w tym roku. Pełną gotowość (FOC) – w roku 2022. Dywizjon piechoty morskiej MHX-1 „Nighthawks” otrzyma 21 egzemplarzy VH-92A (w tym cztery SDTA). Zastąpią używane obecnie śmigłowce VH-3D Sea King oraz VH-60N White Hawk.

Jest to kontrakt na drugą małoseryjną transzę produkcyjną (LRIP-2). Kontrakt na pierwszą transzę małoseryjną (LRIP-1), składającą się również z sześciu egzemplarzy, Sikorsky otrzymał w czerwcu 2019 r.

Czytaj także: Sikorsky prezentuje śmigłowiec przyszłości

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?