Kłopoty najnowszego rosyjskiego myśliwca

Informacja o pierwszym locie pierwszego seryjnego samolotu myśliwskiego nowej generacji Su-57 miała być ozdobą relacji z posiedzenia kierownictwa Ministerstwa Obrony Federacji Rosyjskiej z udziałem Władimira Putina 24 grudnia 2019 r.

Publikacja: 27.12.2019 12:50

Pierwszy seryjny samolot myśliwski Su-57 podczas końcowego montażu w zakładzie w Komsomolsku nad Amu

Pierwszy seryjny samolot myśliwski Su-57 podczas końcowego montażu w zakładzie w Komsomolsku nad Amurem; listopad 2019 r. Fot./materiały prasowe

Foto: Pierwszy seryjny samolot myśliwski Su-57 podczas końcowego montażu w zakładzie w Komsomolsku nad Amurem; listopad 2019 r. Fot./materiały prasowe

Budowę samolotu ukończono w grudniu w zakładzie produkcyjnym w Komsomolsku nad Amurem na rosyjskim Dalekim Wschodzie. Jeszcze przed końcem roku miał trafić do ośrodka prób wojskowych i przeszkalania personelu latającego Sił Powietrzno-Kosmicznych w Lipiecku.

Czytaj także: Rosja utraciła pierwszy seryjny egzemplarz Su-57

Jednakże 24 grudnia, o godzinie 11:14 czasu lokalnego, samolot rozbił się w odległości 120 km od lotniska. Pilot katapultował się i po półgodzinie odnalazł go śmigłowiec ratowniczy.

Za sterami siedział ppłk Aleksiej Gorszkow z Przedstawicielstwa Wojskowego Nr 485 przy zakładzie w Komsomolsku nad Amurem. To oznacza, że samolot wykonywał lot zdawczo-odbiorczy przed przekazaniem samolotu Ministerstwu Obrony Federacji Rosyjskiej. Formalnie więc maszyna należała wciąż do producenta, Połączonej Korporacji Lotniczej.

""

Su-57 – jeszcze nazywany T-50 – na pokazach lotniczych w 2013 r. w Ramienskoje. Fot./Wikimedia. Vitaly V.Kuzmin.

radar.rp.pl

Przyczyny wypadku bada komisja pod kierownictwem wiceministra przemysłu Olega Boczarowa. Według wstępnej wersji, przyczyną była awaria układu sterowania samolotu.

Czytaj także: „Myśliwy” i Su-57

Su-57 „01” to pierwszy seryjny samolot tego typu. Sądząc po zdjęciach z hali produkcyjnej w Komsomolsku nad Amurem, opublikowanych w listopadzie 2019 r., drugi egzemplarz seryjny Su-57 „02” nie będzie gotowy do lotu przed połową 2020 r. Przed nimi powstało dziesięć prototypów T-50, które przechodzą próby od 2010 r.

Dwa pierwsze seryjne samoloty myśliwskie Su-57 zamówiono w sierpniu 2018 r. podczas wystawy Armia 2018. Rok później, w lipcu 2019 r., Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej zamówiło jeszcze 76 myśliwców z dostawą do końca 2027 r.

Czytaj także: Analiza Radaru: Rosyjski przemysł lotniczy jest w kryzysie

Rozbity 24 grudnia Su-57 „01” to pierwszy stracony samolot tego typu. Przedtem najpoważniejsza była awaria 10 czerwca 2014 r.  Piąty prototyp, oznaczony T50-5, częściowo spłonął po wylądowaniu na lotnisku Instytutu Prób w Locie w Żukowskim. Remont trwał 16 miesięcy, po czym w październiku 2015 r. samolot, teraz oznaczony T50-5R, powrócił do prób. 

Budowę samolotu ukończono w grudniu w zakładzie produkcyjnym w Komsomolsku nad Amurem na rosyjskim Dalekim Wschodzie. Jeszcze przed końcem roku miał trafić do ośrodka prób wojskowych i przeszkalania personelu latającego Sił Powietrzno-Kosmicznych w Lipiecku.

Czytaj także: Rosja utraciła pierwszy seryjny egzemplarz Su-57

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego