Modernizacja albo wymiana. Australia szuka nowych śmigłowców bojowych

Rząd Australii bada możliwości zakupu nowych śmigłowców bojowych, które miałby zastąpić eksploatowane obecnie maszyny typu Tiger ARH, produkcji Airbus Helicopters.

Publikacja: 02.09.2019 10:36

Australijskie śmigłowce bojowe Tiger ARH. Fot./Airbus.

Australijskie śmigłowce bojowe Tiger ARH. Fot./Airbus.

Foto: Australijskie śmigłowce bojowe Tiger ARH. Fot./Airbus.

O kontrakt walczą m.in. amerykańskie firmy Bell i Boeing, oferując Canberrze nowe maszyny AH-1Z Viper oraz AH-64E Guardian. Airbus zamierza cenowo przebić te oferty i proponuje Australijczykom modernizację Tigerów zamiast zakupu nowych wiropłatów.

Czytaj także: Australia szuka nowych śmigłowców bojowych

O takiej propozycji w australijskim programie śmigłowcowym koncern Airbus poinformował 30 sierpnia. Jest to odpowiedź na zapytanie (Request for Information), które Canberra wystosowała w lipcu. Europejski gigant lotniczy ocenia, że modernizacja eksploatowanych obecnie Tigerów umożliwi stronie zamawiającej miliardowe oszczędności.

Airbus wyliczył, że wybierając tę opcję, Ministerstwo Obrony Australii może zaoszczędzić nawet ponad 3 mld dolarów australijskich. To przy założeniu, że zmodernizowane śmigłowce pozostaną w służbie do 2040 r.

Program śmigłowcowy realizowany przez Canberrę zakłada zakup 29 nowych bojowych wiropłatów. 24 z nich ma trafić do w linii, a pięć posłużyć do szkolenia pilotów. W sumie Australijczycy chcą dysponować dwiema eskadrami śmigłowców bojowych, po 12 śmigłowców w każdej.

Czytaj także: Australia kupuje samoloty walki elektronicznej

Pierwsza eskadra ma osiągnąć gotowość operacyjną do 2026 r., przy czym za „gotowość” australijski resort obrony rozumie wprowadzenie do służby minimum czterech śmigłowców. Z kolei druga eskadra ma być operacyjna dwa lata później.

Nowymi maszynami Australijczycy zamierzają zastąpić 22 śmigłowce Tiger ARH. Kontrakt na ich dostawę podpisano w 2001 r. 18 spośród 22 australijskich Tigerów zostało zmontowanych w fabryce Airbusa w Brisbane. Koncern nie miał jednak szczęścia, z powodu sporych opóźnień w dostawach. Wiropłaty pełną gotowość operacyjną osiągnęły dopiero w 2016 r., podczas gdy pierwotny harmonogram zakładał, że będzie to dziewięć lat wcześniej! 

Obecnie eksploatacja australijskich Tigerów przebiega bez zakłóceń. W sumie piloci wylatali na nich już ponad 30 tys. godzin. Tigery operują również z pokładów okrętów desantowych typu Canberra.

Czytaj także: Australia zakończyła modernizację samolotów szkoleniowych

Airbus nie podał szczegółów na temat zakresu ewentualnej modernizacji, ale zapewnił, że prace zostaną zrealizowane w zakładzie w Brisbane. Dzisiaj pracuje tam ponad 260 pracowników, którzy zajmują się wsparciem eksploatacji  australijskich Tigerów.

Obecnie śmigłowce bojowe Tiger są używane przez siły zbrojne Francji, Niemiec, Hiszpanii i Australii. W sumie Airbus dostarczył 181 takich maszyn.

Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego