Giulio Calvisi, wiceminister obrony Republiki Włoskiej, w odpowiedzi na interpelację senator Isabelli Rauti z narodowo-konserwatywnej partii Bracia Włosi, poinformował o otwartej dla Włoch drodze do uczestnictwa w, dotychczas niemiecko-francuskim, programie Main Ground Combat System (MGCS).
Zadeklarował, że wprawdzie wcześniej francusko-niemieckie konsorcjum nie oferowało możliwości nawiązania współpracy z Włochami i włoskim przemysłem w programie „europejskiego” czołgu, ale miało to w ostatnim czasie ulec zmianie. Przedstawiciele niemieckiego ministerstwa obrony mieli zasugerować Calvisiemu, że istnieje możliwość zmiany stanowiska. Nie podał przy tym żadnych szczegółów odnośnie ewentualnych warunków potencjalnego partnerstwa. Sugerował raczej ostrożność w spekulowaniu na ten temat. Nie padła również data wzmiankowanego spotkania z przedstawicielami resortu obrony Niemiec.
Czytaj także: Polska chce dołączyć do programu europejskiego czołgu MGCS
Poinformował także, że obecnie Ministerstwo Obrony Włoch wciąż szuka najbardziej optymalnego scenariusza zastąpienia czołgów C1 Ariete, dostarczonych w latach 1995-2002. Zasugerował, że projekt realizowany przez konsorcjum ARGE niekoniecznie spełni wymagania stawiane przez Esercito Italiano. Możliwe alternatywy oceniane są także przez pryzmat synergii z włoskim przemysłem obronnym. Ten wciąż ma stosunkowo silną pozycję na światowych rynkach. Resort obrony Włoch zamierza kontynuować poszukiwanie potencjalnych partnerów strategicznych. To we współpracy z nimi ma powstać projekt przyszłego wspólnego, „europejskiego” czołgu, acz alternatywnego dla rozwiązania francusko-niemieckiego.
Dotychczas Włosi ujawnili, że rozmawiali w sprawie ewentualnej współpracy z: Polską, Hiszpanią i Austrią.
Czytaj także: Niemiecko-francuski czołg przyszłości. Szansa czy miraż?
Do otrzymania nowego czołgu przez Esercito Italiano trzon ich pancernego komponentu ma stanowić ponad setka (wspomina się o 125 z 200 wyprodukowanych) zmodernizowanych czołgów Ariete. Obecnie, na mocy umowy z sierpnia 2019 r., Consorzio FIAT-Iveco–Oto Melara przygotowuje trzy prototypy zmodernizowanego wozu. Próby nowych konstrukcji mają wystartować w przyszłym roku.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.