W Stanach Zjednoczonych rozbił się „niewidzialny” myśliwiec

Raptor, który rozbił się 15 maja na Florydzie, to piąty F-22A utracony przez USAF od momentu rozpoczęcia przejmowania seryjnych maszyn w 2003 r. Fot./USAF.

W rejonie bazy lotniczej Eglin na Florydzie doszło do wypadku samolotu myśliwskiego przewagi powietrznej Lockheed Martin F-22A Raptor, należącego do US Air Force.

Jest to pierwszy incydent skutkujący utratą maszyny tego typu od ośmiu lat.

Według oficjalnego komunikatu, samolot należący do 43. Dywizjonu Myśliwskiego rozbił się z niewyjaśnionych dotąd przyczyn. Pilot katapultował się, a po odnalezieniu przez zespół poszukiwawczo-ratowniczy został przetransportowany do szpitala. Maszyna wykonywała lot treningowy, nie odnotowano zniszczeń na ziemi.

Czytaj także: Nowa modyfikacja sprawi, że F-35 będą znacznie bezpieczniejsze

Jest to piąty Raptor utracony przez US Aur Force. Poza tym dotąd Departament Obrony nie upublicznił szczegółów odnośnie skali uszkodzeń 17 Raptorów, które pozostały w bazie Tyndall w czasie przejścia huraganu Michael w październiku 2018 r. Ostatni wypadek miał miejsce w listopadzie 2012 r., wówczas także rozbił się samolot należący do jednostki z Tyndall. Po huraganie z 2018 r. wszystkie dywizjony 325. Skrzydła Myśliwskiego przebazowano do innych baz w rejonie. Tak miało miejsce choćby z 43. Dywizjonem, którego samoloty czasowo bazują w Eglin.

W efekcie cięć budżetowych Lockheed Martin wyprodukował jedynie 195 maszyn F-22A Raptor. Osiem prototypów i 187 operacyjnych. Pierwotnie planowano budowę 750 maszyn. Ostatni z nich trafił do eksploatacji w 2012 r. Docelowe plany zakładają, że będą służyć do połowy lat 40. obecnego wieku.

Czytaj także: Niska gotowość operacyjna największą bolączką US Air Force

Dziś wykorzystywanych jest ok. 135 maszyn bojowych, 15 służy do wsparcia prac badawczo-rozwojowych, a 31 służy do szkolenia. Pod koniec 2017 r. rozpoczęto prace związane z dostosowaniem maszyn badawczo-rozwojowych do standardu bojowego. Jest to tańsze niż, także rozważane, wznowienia produkcji F-22.

Tags:

Mogą Ci się również spodobać

Holendrzy chcą zmodernizować torpedy Mk 48

Holandia otrzymała zgodę Departamentu Stanu na zakup pakietów modernizacyjnych do 533 mm ciężkich torped ...

Zamówienie na silniki do eksportowych F-16

Koncern General Electric podpisał umowę dotyczącą dostaw silników turboodrzutowych F110-GE-129. Będą stanowić napęd m.in. ...

Marina Militare czeka na nowy okręt desantowy

W stoczni włoskiego koncernu Fincantieri w Castellammare di Stabia odbyła się uroczystość wodowania wielozadaniowego ...