W Stanach Zjednoczonych rozbił się „niewidzialny” myśliwiec

W rejonie bazy lotniczej Eglin na Florydzie doszło do wypadku samolotu myśliwskiego przewagi powietrznej Lockheed Martin F-22A Raptor, należącego do US Air Force.

Publikacja: 18.05.2020 08:08

Raptor, który rozbił się 15 maja na Florydzie, to piąty F-22A utracony przez USAF od momentu rozpocz

Raptor, który rozbił się 15 maja na Florydzie, to piąty F-22A utracony przez USAF od momentu rozpoczęcia przejmowania seryjnych maszyn w 2003 r. Fot./USAF.

Foto: Raptor, który rozbił się 15 maja na Florydzie, to piąty F-22A utracony przez USAF od momentu rozpoczęcia przejmowania seryjnych maszyn w 2003 r. Fot./USAF.

Jest to pierwszy incydent skutkujący utratą maszyny tego typu od ośmiu lat.

Według oficjalnego komunikatu, samolot należący do 43. Dywizjonu Myśliwskiego rozbił się z niewyjaśnionych dotąd przyczyn. Pilot katapultował się, a po odnalezieniu przez zespół poszukiwawczo-ratowniczy został przetransportowany do szpitala. Maszyna wykonywała lot treningowy, nie odnotowano zniszczeń na ziemi.

Czytaj także: Nowa modyfikacja sprawi, że F-35 będą znacznie bezpieczniejsze

Jest to piąty Raptor utracony przez US Aur Force. Poza tym dotąd Departament Obrony nie upublicznił szczegółów odnośnie skali uszkodzeń 17 Raptorów, które pozostały w bazie Tyndall w czasie przejścia huraganu Michael w październiku 2018 r. Ostatni wypadek miał miejsce w listopadzie 2012 r., wówczas także rozbił się samolot należący do jednostki z Tyndall. Po huraganie z 2018 r. wszystkie dywizjony 325. Skrzydła Myśliwskiego przebazowano do innych baz w rejonie. Tak miało miejsce choćby z 43. Dywizjonem, którego samoloty czasowo bazują w Eglin.

W efekcie cięć budżetowych Lockheed Martin wyprodukował jedynie 195 maszyn F-22A Raptor. Osiem prototypów i 187 operacyjnych. Pierwotnie planowano budowę 750 maszyn. Ostatni z nich trafił do eksploatacji w 2012 r. Docelowe plany zakładają, że będą służyć do połowy lat 40. obecnego wieku.

Czytaj także: Niska gotowość operacyjna największą bolączką US Air Force

Dziś wykorzystywanych jest ok. 135 maszyn bojowych, 15 służy do wsparcia prac badawczo-rozwojowych, a 31 służy do szkolenia. Pod koniec 2017 r. rozpoczęto prace związane z dostosowaniem maszyn badawczo-rozwojowych do standardu bojowego. Jest to tańsze niż, także rozważane, wznowienia produkcji F-22.

Jest to pierwszy incydent skutkujący utratą maszyny tego typu od ośmiu lat.

Według oficjalnego komunikatu, samolot należący do 43. Dywizjonu Myśliwskiego rozbił się z niewyjaśnionych dotąd przyczyn. Pilot katapultował się, a po odnalezieniu przez zespół poszukiwawczo-ratowniczy został przetransportowany do szpitala. Maszyna wykonywała lot treningowy, nie odnotowano zniszczeń na ziemi.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego