Tym samym Czesi dołączyli do Belgii, Niemiec, Luksemburga, Holandii i Norwegii, które od 2016 r. podpisały umowy o akcesie do tego projektu. Łącznie międzynarodowa eskadra będzie dysponować ośmioma maszynami, które będą stacjonować w dwóch bazach lotniczych. Pierwsze dwa mają zostać dostarczone do połowy przyszłego roku. Cała flota zastąpi m.in. holenderskie KDC-10 i niemieckie A310.
Czytaj także: Samoloty Airbusa coraz bliżej Kanady
Przypomnijmy, że u zarania programu MMTF, w listopadzie 2012 r., jednym z zainteresowanych udziałem w nim państw była Polska. Jak dotąd nie podjęto jednak formalnych decyzji w tej sprawie. W zastępstwie uruchomiono narodowy program Karkonosze, który nie wyszedł poza fazę analityczno-koncepcyjną.
Republika Czeska będzie pierwszym państwem Europy Centralnej dysponującym możliwościami wykorzystywania samolotów tankowania powietrznego. A330MRTT, które będą współpracować przede wszystkim z myśliwcami JAS-39C/D Gripen.
Praski resort obrony, w związku z zawarcie umowy. wniósł jednorazową opłatę w wysokości 23,2 mln euro, roczna opłata będzie wynosiła ok. 1,3 mln euro. Koszty utrzymania czterech członków personelu latającego w zagranicznych bazach mają wynieść ok. 400 tys euro. Czesi oceniają swe potrzeby na około 100 godzin lotu samolotów A330MRTT rocznie.