Czechy dołączyły do MMTF

Republika Czeska przystąpiła do międzynarodowej inicjatywy Multinational Multirole Tanker Fleet (MMTF). Polega ona na wspólnej eksploatacji floty wielozadaniowych samolotów tankowania powietrznego Airbus A330MRTT.

Publikacja: 28.10.2019 12:33

Czechy będą kolejnym państwem członkowskim NATO-wskiego programu MMTF. Fot./NATO.

Czechy będą kolejnym państwem członkowskim NATO-wskiego programu MMTF. Fot./NATO.

Foto: Czechy będą kolejnym państwem członkowskim NATO-wskiego programu MMTF. Fot./NATO.

Tym samym Czesi dołączyli do Belgii, Niemiec, Luksemburga, Holandii i Norwegii, które od 2016 r. podpisały umowy o akcesie do tego projektu. Łącznie międzynarodowa eskadra będzie dysponować ośmioma maszynami, które będą stacjonować w dwóch bazach lotniczych. Pierwsze dwa mają zostać dostarczone do połowy przyszłego roku. Cała flota zastąpi m.in. holenderskie KDC-10 i niemieckie A310.

Czytaj także: Samoloty Airbusa coraz bliżej Kanady

Przypomnijmy, że u zarania programu MMTF, w listopadzie 2012 r., jednym z zainteresowanych udziałem w nim państw była Polska. Jak dotąd nie podjęto jednak formalnych decyzji w tej sprawie. W zastępstwie uruchomiono narodowy program Karkonosze, który nie wyszedł poza fazę analityczno-koncepcyjną.

Republika Czeska będzie pierwszym państwem Europy Centralnej dysponującym możliwościami wykorzystywania samolotów tankowania powietrznego. A330MRTT, które będą współpracować przede wszystkim z myśliwcami JAS-39C/D Gripen.

Praski resort obrony, w związku z zawarcie umowy. wniósł jednorazową opłatę w wysokości 23,2 mln euro, roczna opłata będzie wynosiła ok. 1,3 mln euro. Koszty utrzymania czterech członków personelu latającego w zagranicznych bazach mają wynieść ok. 400 tys euro. Czesi oceniają swe potrzeby na około 100 godzin lotu samolotów A330MRTT rocznie.

Czytaj także: Kłopot Airbusa. A400M wymaga programu naprawczego

Obecnie A330MRTT są eksploatowane przez siły powietrzne: Australii, Francji, Arabii Saudyjskiej, Singapuru, Republiki Korei, Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Wielkiej Brytanii.

Tym samym Czesi dołączyli do Belgii, Niemiec, Luksemburga, Holandii i Norwegii, które od 2016 r. podpisały umowy o akcesie do tego projektu. Łącznie międzynarodowa eskadra będzie dysponować ośmioma maszynami, które będą stacjonować w dwóch bazach lotniczych. Pierwsze dwa mają zostać dostarczone do połowy przyszłego roku. Cała flota zastąpi m.in. holenderskie KDC-10 i niemieckie A310.

Czytaj także: Samoloty Airbusa coraz bliżej Kanady

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego