Celem programu STH jest wybór dostawcy następcy 80 śmigłowców CH-53G Stallion. Pierwsze nowe maszyny mają trafić do użytkownika w 2023 r. Według planów zakupionych ma zostać od 44 do 60 śmigłowców.  Rywalami w postępowaniu będą producenci ze Stanów Zjednoczonych – Boeing (CH-47F Chinook) i Lockheed Martin (CH-53K King Stallion). Niemcy wyznaczyli termin składania ofert na 27 maja. Wybór oferenta i podpisanie kontraktu zaplanowano na 2021 r. Dostawy mają zakończyć się w 2031 r.

Obok zakupu wiropłatów program obejmuje także wsparcie logistyczno-szkoleniowe – całość może kosztować do 6,4 mld dol.

Dotychczas CH-47F Chinook został sprzedany znacznej liczbie odbiorców eksportowych, najczęściej od lat eksploatujących kolejne wersje Chinooków. Tylko w Europie można wśród nich wymienić: Holandię, Hiszpanię, Wielką Brytanię i Włochy.

Z kolei CH-53K King Stallion finalizuje obecnie proces badań w związku z zamówieniem USMC na 200 takich maszyn. Obok Niemiec śmigłowiec oferowany jest Izraelowi (także poszukującemu następców dla CH-53 starszej generacji).

Czytaj także: Niemcy modernizują fregaty