Patrioty na polskich kołach

Zestawy rakietowe Patriot, które zamówiły w USA Siły Zbrojne RP, wykorzystywać będą ciężarówki, ciągniki i podwozia śląskiego Jelcza.

Publikacja: 17.05.2019 16:10

Podpisanie umowy pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia i firmą Jelcz na dostawę nośników elementów rakie

Podpisanie umowy pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia i firmą Jelcz na dostawę nośników elementów rakietowego systemu obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej Wisła I fazy. Fot. Inspektorat Uzbrojenia

Foto: Podpisanie umowy pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia i firmą Jelcz na dostawę nośników elementów rakietowego systemu obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej Wisła I fazy. Fot. Inspektorat Uzbrojenia

Należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej spółka Jelcz z Laskowic podpisała kontrakt na dostawę 73 pojazdów w 6 wersjach. Wartość zamówienia, związanego z realizacją I fazy programu budowy tarczy przeciwrakietowej „Wisła”, to prawie 171 mln zł.

Czytaj także: Wojsko kupuje cysterny

MON długo negocjowało z Amerykanami, że to rodzime podwozia i ciężarówki zastąpią w zestawach Patriot standardowo używane ciężkie samochody amerykańskiej firmy Oshkosh.

W ramach zawartej w piątek umowy Jelcz musi zapewnić także kompletny pakiet obsługi technicznej i serwisowej zamówionych ciężarówek w kraju.

Czytaj także: Cargotec dostarczy MON pojazdy logistyczne

Wszystkie pojazdy zakontraktowane w polskiej fabryce będą musiały przejść amerykańską certyfikację techniczną. Wykona ją producent i główny integrator systemu obrony powietrznej Patriot czyli Raytheona.

Jak informuje Jelcz, umowa obejmuje 62 ciągniki siodłowe w układzie 8×8 zmodyfikowanego modelu 882.53 i 12 w układzie 4×4 modelu 442.32. Będą to: 33 ciągniki siodłowe  8×8 CSS, 4 transportery specjalne 8×8  TS EPP, 4 transportery specjalne 8×8 TS LRPT, 6 transporterów specjalnych 8×8 TS EOC 14 transporterów 8×8 TS DOW i 12 ciągników 4×4 IFCN. Dostawy sprzętu przewidziano w latach 2019-22.

Modyfikacja Jelczy modelu 882.53 będzie polegała m.in. na zastosowaniu silnika wysokoprężnego MTU serii 199 o mocy 460 kW/625 KM, współpracującego z automatyczną skrzynią biegów i zawieszenia firmy Hendrickson. Wszystkie pojazdy będą miały opancerzone kabiny.

W najbliższych miesiącach spodziewane jest zawarcie z Jelczem kolejnych umów na podwozia bazowe do elementów systemu Wisła I fazy, m.in. do pojazdów transportowo-załadowczych rakiet, mobilnych węzłów łączności i kabin systemu dowodzenia i kierowania ogniem IBCS.

Czytaj także: Wojsko zamawia nowe ciężarówki

Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego