Patrioty na polskich kołach

Zestawy rakietowe Patriot, które zamówiły w USA Siły Zbrojne RP, wykorzystywać będą ciężarówki, ciągniki i podwozia śląskiego Jelcza.

Publikacja: 17.05.2019 16:10

Podpisanie umowy pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia i firmą Jelcz na dostawę nośników elementów rakie

Podpisanie umowy pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia i firmą Jelcz na dostawę nośników elementów rakietowego systemu obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej Wisła I fazy. Fot. Inspektorat Uzbrojenia

Foto: Podpisanie umowy pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia i firmą Jelcz na dostawę nośników elementów rakietowego systemu obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej Wisła I fazy. Fot. Inspektorat Uzbrojenia

Należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej spółka Jelcz z Laskowic podpisała kontrakt na dostawę 73 pojazdów w 6 wersjach. Wartość zamówienia, związanego z realizacją I fazy programu budowy tarczy przeciwrakietowej „Wisła”, to prawie 171 mln zł.

Czytaj także: Wojsko kupuje cysterny

MON długo negocjowało z Amerykanami, że to rodzime podwozia i ciężarówki zastąpią w zestawach Patriot standardowo używane ciężkie samochody amerykańskiej firmy Oshkosh.

W ramach zawartej w piątek umowy Jelcz musi zapewnić także kompletny pakiet obsługi technicznej i serwisowej zamówionych ciężarówek w kraju.

Czytaj także: Cargotec dostarczy MON pojazdy logistyczne

Wszystkie pojazdy zakontraktowane w polskiej fabryce będą musiały przejść amerykańską certyfikację techniczną. Wykona ją producent i główny integrator systemu obrony powietrznej Patriot czyli Raytheona.

Jak informuje Jelcz, umowa obejmuje 62 ciągniki siodłowe w układzie 8×8 zmodyfikowanego modelu 882.53 i 12 w układzie 4×4 modelu 442.32. Będą to: 33 ciągniki siodłowe  8×8 CSS, 4 transportery specjalne 8×8  TS EPP, 4 transportery specjalne 8×8 TS LRPT, 6 transporterów specjalnych 8×8 TS EOC 14 transporterów 8×8 TS DOW i 12 ciągników 4×4 IFCN. Dostawy sprzętu przewidziano w latach 2019-22.

Modyfikacja Jelczy modelu 882.53 będzie polegała m.in. na zastosowaniu silnika wysokoprężnego MTU serii 199 o mocy 460 kW/625 KM, współpracującego z automatyczną skrzynią biegów i zawieszenia firmy Hendrickson. Wszystkie pojazdy będą miały opancerzone kabiny.

W najbliższych miesiącach spodziewane jest zawarcie z Jelczem kolejnych umów na podwozia bazowe do elementów systemu Wisła I fazy, m.in. do pojazdów transportowo-załadowczych rakiet, mobilnych węzłów łączności i kabin systemu dowodzenia i kierowania ogniem IBCS.

Czytaj także: Wojsko zamawia nowe ciężarówki

Należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej spółka Jelcz z Laskowic podpisała kontrakt na dostawę 73 pojazdów w 6 wersjach. Wartość zamówienia, związanego z realizacją I fazy programu budowy tarczy przeciwrakietowej „Wisła”, to prawie 171 mln zł.

Czytaj także: Wojsko kupuje cysterny

Pozostało 84% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego