Porozumienie dotyczy zamówienia sześciu kolejnych wielozadaniowych samolotów bojowych Dassault Aviation Rafale, które dołączą do 18 (sześć nowych i 12 z zasobów lotnictwa francuskiego) zamówionych w styczniu 2021 r. Wartość tego kontraktu, obejmującego także dostawę uzbrojenia i usługi wsparcia eksploatacji sprzętu wynosi 2,3 mld euro. Spośród 12 używanych maszyn w standardzie F3R pierwszych sześć dostarczono w styczniu tego roku. a pozostałe – w transzach po sześć – w drugim kwartale 2022 r. (nowe maszyny) i w 2023 r.

Wszystkie 24 greckie Rafale mają stacjonować w bazie lotniczej Tanagra, gdzie pozwolą na przeformowanie 332. eskadry przechwytującej Sił Powietrznych Republiki Greckiej, która dotychczas wykonywała loty na myśliwcach wielozadaniowych Dassault Mirage 2000-5.

Zgodnie z deklaracjami Dassault Aviation, proces dostawy sześciu Rafale zamówionych w marcu 2022 r. ma rozpocząć się latem 2024 r. Maszyny mają kosztować Greków ok. 1 mld euro. Dodatkowe środki pochłonie zakup uzbrojenia podwieszanego, które dostarczy grupa MBDA.

Grecja, zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami, zamówiła kolejnych sześć samolotów Dassault Rafale. P

Grecja, zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami, zamówiła kolejnych sześć samolotów Dassault Rafale. Pod greckim niebem lata już pierwszych sześć maszyn tego typu.

Dassault Aviation

Grecja jest pierwszym, poza Francją, europejskim i należącym do NATO użytkownikiem samolotów Dassault Rafale. Po sukcesie Grecji, producent wraz z rządem francuskim odnieśli kolejne marketingowe zwycięstwo na rynku NATO w Chorwacji, której władze zamówiły 12 egzemplarzy (dostawy od 2024 r.). Francuska konstrukcja w ostatnich latach wręcz podbija zagraniczne rynki – zamówienia na Rafale złożyły dotychczas także: Egipt, Indie, Indonezja, Katar i Zjednoczone Emiraty Arabskie. To wszystko sprawa, że firma Dassault Aviation rozpoczęła działania zmierzające do zwiększenia tempa produkcji Rafale, które wkrótce ma osiągnąć trzy samoloty miesięcznie.