Zgodnie z oficjalnym komunikatem US Navy, do zdarzenia doszło w czasie procedury lądowania maszyny na pokładzie okrętu. Pilot pomyślnie katapultował się i spadł do wody, skąd został podjęty przez załogę dyżurnego śmigłowca ratowniczego. W wypadku siedmiu marynarzy odniosło obrażenia – trzech z nich zostało ewakuowanych do szpitala w Manili, a pozostałym udzielono pomocy medycznej na lotniskowcu. Marynarka nie poinformowała o losach samolotu, a także uszkodzeniach, które wypadek poczynił na pokładzie okrętu – szczegóły mają zostać przekazane po zakończeniu śledztwa.
Na pokładzie USS Carl Vinson stacjonuje jeden dywizjon samolotów F-35C – VFA-147. Lotniskowiec operuje na wodach azjatyckich od sierpnia 2021 roku.
Był to pierwszy tak poważny incydent z udziałem F-35C w historii programu – wcześniej katastrofy i poważniejsze zdarzenia dotyczyły wersji A i B.
Co należy podkreślić, incydenty z udziałem samolotów i śmigłowców pokładowych są naturalnym elementem eksploatacji grup lotniczych na pokładzie lotniskowców US Navy. Tylko w listopadzie 2021 r. odnotowano dwa tego typu zdarzenia, które zostały zakwalifikowane przez Departament Obrony do kategorii najpoważniejszych (straty w wysokości ponad 2,5 mln dolarów lub ofiary wśród ludzi): 22 listopada doszło do pożaru silnika samolotu Boeing F/A-18E Super Hornet (pilot zdołał wylądować na okręcie), a 24 listopada śmigłowiec Lockheed Martin Sikorsky MH-60R Seahawk stracił opuszczaną stację hydrolokacyjną. 31 grudnia doszło do pożaru silnika samolotu transportowego Bell/Boeing CMV-22B, który był przygotowywany do lotu.