Umowa ma pozwolić na doprowadzenie samolotów do konfiguracji MS20 Block 2. Głównym realizatorem prac będzie producent maszyn, czyli Saab. Węgierskie Gripeny otrzymają m.in. zmodernizowane stacje radiolokacyjne, które cechować będzie większy zasięg wykrywania i śledzenia celów. Dodatkowo doprowadzenie maszyn do standardu MS20 Block 2 otwiera drogę do dalszych modyfikacji w przyszłości. Poza tym unowocześnione zostaną systemy łączności i wymiany informacji (m.in. Link 16). Samoloty zostaną także zintegrowane z nowymi wzorami uzbrojenia, w tym: kierowanymi pociskami „powietrze-powietrze" Diehl IRIS-T (już zamówione przez Budapeszt), pociskami dalekiego zasięgu MBDA Meteor i bombami kierowanymi laserowo Raytheon GBU-49 Enhanced Paveway II. Nowe systemy zastąpią obecnie eksploatowane uzbrojenie (m.in. pociski AIM-9M Sidewinder i AIM-120C5/C7 AMRAAM).

Węgry są, obok Republiki Czeskiej, jednym z dwóch użytkowników wielozadaniowych samolotów bojowych Saab JAS-39 Gripen należących do NATO. W lutym 2003 r. podpisano umowę leasingu 14 samolotów. Ich dostawę zrealizowano do końca 2007 r. Na przestrzeni lat eksploatacji węgierskie Gripeny były systematycznie modernizowane, a liczba dostarczonych Węgrom samolotów wzrosła do 15 (w 2015 r. utracono jeden z dwumiejscowych egzemplarzy, w miejsce którego Szwedzi dostarczyli kolejną maszynę z zasobów własnego lotnictwa).

Obok zabezpieczenia własnej przestrzeni powietrznej, należące do Węgierskich Sił Obronnych Gripeny odpowiadają także za ochronę innych państw NATO, w tym nadbałtyckich. Kontyngent węgierski wykonał jedną turę w ramach misji Baltic NATO Air Policing, a dodatkowo ich lotnictwo operuje nad Słowenią we współpracy z Siłami Powietrznymi Republiki Włoskiej.