Cywilne samoloty tankowania powietrznego wesprą USAF

Departament Obrony Stanów Zjednoczonych ogłosił postępowanie przetargowe związane z zakupem usług tankowania powietrznego na rzecz US Air Force.

Publikacja: 31.03.2020 13:06

Firma Omega Air Refueling realizuje usługi tankowania powietrznego na rzecz Departmentu Obrony USA o

Firma Omega Air Refueling realizuje usługi tankowania powietrznego na rzecz Departmentu Obrony USA od 2000 r., a podstawowym jego kontrahentem było dotąd lotnictwo morskie. Fot./Omega Air.

Foto: Firma Omega Air Refueling realizuje usługi tankowania powietrznego na rzecz Departmentu Obrony USA od 2000 r., a podstawowym jego kontrahentem było dotąd lotnictwo morskie. Fot./Omega Air.

Inicjatywa wynika z konieczności odciążenia wojskowych maszyn tej klasy eksploatowanych przez siły zbrojne w zadaniach pomocniczych. Mowa przede wszystkim o zadaniach realizowanych na obszarze Stanów Zjednoczonych.

Czytaj także: Niska gotowość operacyjna największą bolączką US Air Force

Według upublicznionych informacji, USAF planuje zakup pakietu usług, które rocznie mają objąć około 1100 lotów o łącznym czasie rzędu 5000 godzin.

USAF przyjmuje oferty do czerwca bieżącego roku. Wówczas nastąpi również wybór zwycięskiego podmiotu. Wstępna gotowość samolotów miałaby zostać osiągnięta w ciągu dwóch lat od podpisania umowy.

80 proc. nalotu ma być realizowane w czasie zadań szkolno-treningowych nad obszarem Stanów Zjednoczonych. Pozostały czas to wsparcie działań badawczo-rozwojowych, obsługa dostaw samolotów dla kontrahentów zagranicznych (w ramach procedury FMS), a także wsparcie przelotów samolotów USAF.

Zakup usługi odciąży flotę maszyn tankowania tankowania powietrznego USAF, co pozwoli skierować więcej maszyn do działań stricte operacyjnych.

Czytaj także: US Air Force rozwijają koncepcję operacji z lotnisk wysuniętych

Inicjatywa Departamentu Obrony nie jest zaskoczeniem. Stąd część podmiotów mogących realizować tego typu usługi rozpoczęła zawczasu przygotowania do nich. Przykładem może być firma Omega Air Refueling z Aleksandrii w stanie Wirginia. Firma zakupiła w Holandii dwa samoloty tankowania powietrznego KDC-10, wcześniej wycofane z eksploatacji w holenderskim lotnictwie wojskowym. Z kolei Airbus zawarł umowę o współpracy z korporacją Lockheed Martin dotyczącą wspólnej promocji A330MRTT.

Tego typu usługi nie są nowością w Stanach Zjednoczonych. Firma Omega Air Refueling realizuje je od 2000 r., a podstawowym jej kontrahentem jest lotnictwo US Navy.

Inicjatywa wynika z konieczności odciążenia wojskowych maszyn tej klasy eksploatowanych przez siły zbrojne w zadaniach pomocniczych. Mowa przede wszystkim o zadaniach realizowanych na obszarze Stanów Zjednoczonych.

Czytaj także: Niska gotowość operacyjna największą bolączką US Air Force

Pozostało 85% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego