Niemiecki okręt wrócił do domu

Do portu w Kilonii wszedł okręt podwodny U 36, najnowsza i zarazem ostatnia z pary jednostek typu 212A drugiej serii, który spędził poza wodami macierzystymi pięć miesięcy.

Publikacja: 10.06.2019 10:18

Okręt podwodny U 36. Fot./Deutsche Marine.

Okręt podwodny U 36. Fot./Deutsche Marine.

Foto: Okręt podwodny U 36. Fot./Deutsche Marine.

W tym czasie U-Boot przebył ponad 8000 mil morskich, z czego 5000 w zanurzeniu. Nazajutrz, w macierzystej bazie w pobliskim Eckernförde, odbyło się uroczyste powitanie U 36 i jego załogi połączone z konferencją prasową.

Czytaj także: Pani kanclerz chce lotniskowca

U-Boot operował z bazy Haakonsvern w Norwegii. Wspierał także ćwiczenia sił NATO w Zatoce Biskajskiej i kurs FOST (Flag Officer Sea Training) w Wielkiej Brytanii. Działania U 36 na północy Europy były związane m.in. zacieśnieniem współpracy pomiędzy Niemcami i Norwegią. Zwiazane jest to z decyzją Oslo o wyborze okrętów typu 212CD (common design). Zastąpią obecnie eksploatowane obecnie jednostki typu 210/Ula. Umowa obejmie cztery okręty. W tym czasie realizowano rotację załogi.

Pod koniec pobytu w Norwegii okręt przy prędkości manewrowej około 1 węzła wszedł na mieliznę w bazie morskiej w Haakonsvern. Uszkodził wtedy niegroźnie jeden z rufowych sterów zanurzania. Naprawa trwała dwa dni. Wcześniej oceny strat dokonali specjaliści ze stoczni thyssenkrupp Marine Systems – producenta serii – stwierdzając, że nie ma potrzeby transportu okrętu do stoczni w Kilonii.

Szkody objęły mniej niż 2 proc. powierzchni płetwy. Po naprawie Organ Nadzoru Środków Pływających Bundeswehry (Aufsichtsbehörde für Wasserfahrzeuge der Bundeswehr) wyraził zgodę na wykonywanie dalszych zadań przez U 36.

Czytaj także: Bundeswehra przeprowadziła strzelanie z pocisków Spike-LR

Deutsche Marine eksploatuje obecnie sześć okrętów typu 212 dwóch serii. Pierwsza czwórka trafiła do służby w latach 2005-2007. Dwa kolejne w okresie 2015-2016. Obecnie planowane jest zamówienie dwóch w wersji CD, które będą budowane w kooperacji z Norwegią. Podobnie jak Niemcy, także Włosi (obecnie jedyni eksportowi użytkownicy typu 212) planują powiększenie swojej floty z czterech do sześciu jednostek.

W tym czasie U-Boot przebył ponad 8000 mil morskich, z czego 5000 w zanurzeniu. Nazajutrz, w macierzystej bazie w pobliskim Eckernförde, odbyło się uroczyste powitanie U 36 i jego załogi połączone z konferencją prasową.

Czytaj także: Pani kanclerz chce lotniskowca

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego