Dwa kroki milowe programu F-35

Lockheed Martin poinformował o dwóch ważnych wydarzeniach w historii programu wielozadaniowego samolotu bojowego F-35.

Publikacja: 05.06.2019 10:20

Samoloty Lockheed Martin F-35A Lighting II USAF. Fot./USAF.

Samoloty Lockheed Martin F-35A Lighting II USAF. Fot./USAF.

Foto: Samoloty Lockheed Martin F-35A Lighting II USAF. Fot./USAF.

Pierwsze z nich dotyczy przekroczenia granicy 200 tys. godzin wylatanych przez powiększającą się flotę F-35. Drugi dotyczy przekazania 400. egzemplarza myśliwca.

Maszyna ta, w wersji F-35A Lighting II, trafiła do US Air Force, a jej bazą stała Hill w stanie Utah. Dotychczas producent dostarczył 283 samoloty w wersji F-35A, 87 F-35B i 30 F-35C. Wspomniane 200 tysięcy godzin obejmuje loty doświadczalne, szkoleniowe i operacyjne. Według dostępnych statystyk, ponad 125 tys. godzin to nalot F-35A, a pozostałe dotyczą F-35B (52 tys.) i F-35C.

Czytaj także: Amerykańskie F-35 na testach w Szwajcarii

Obecnie samoloty F-35 stacjonują w 17 bazach na całym świecie. Do ich pilotowania przeszkolono ponad 780 pilotów, a obsługą zajmuje się ponad 7500 członków naziemnego personelu technicznego.

Siedmiu ich użytkowników na świecie ogłosiło wstępną gotowość operacyjną swoich, trzy z nich wykorzystały także posiadane maszyny w warunkach bojowych (Izrael, US Marine Corps i US Air Force).

Dotychczas utracono w wypadkach trzy samoloty. Dwa z nich należały do US Marine Corps, a jeden do Japońskich Powietrznych Sił Samoobrony. Dodatkowo trzy inne odniosły poważne uszkodzenia, jednak pilotom udało się wylądować na lotniskach i obecnie trwają prace związane z ich naprawą.

Czytaj także: Amerykańskie F-35 na brytyjskim lotniskowcu

Pierwsze z nich dotyczy przekroczenia granicy 200 tys. godzin wylatanych przez powiększającą się flotę F-35. Drugi dotyczy przekazania 400. egzemplarza myśliwca.

Maszyna ta, w wersji F-35A Lighting II, trafiła do US Air Force, a jej bazą stała Hill w stanie Utah. Dotychczas producent dostarczył 283 samoloty w wersji F-35A, 87 F-35B i 30 F-35C. Wspomniane 200 tysięcy godzin obejmuje loty doświadczalne, szkoleniowe i operacyjne. Według dostępnych statystyk, ponad 125 tys. godzin to nalot F-35A, a pozostałe dotyczą F-35B (52 tys.) i F-35C.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego