Marina Militare czeka na nowy okręt desantowy

W stoczni włoskiego koncernu Fincantieri w Castellammare di Stabia odbyła się uroczystość wodowania wielozadaniowego okrętu desantowego Trieste (L9890).

Publikacja: 28.05.2019 14:27

Wodowanie wielozadaniowego okrętu desantowego Trieste. Fot./ Fincantieri.

Wodowanie wielozadaniowego okrętu desantowego Trieste. Fot./ Fincantieri.

Foto: Wodowanie wielozadaniowego okrętu desantowego Trieste. Fot./ Fincantieri.

Jednostka została zamówiona w lipcu 2015 r. Koszt budowy oceniono wówczas na 1,1 mld euro. Uroczystość inauguracji procesu palenia blach miała miejsce w styczniu 2017 r. Według obecnych planów Trieste zostanie przekazany Marina Militare w pierwszej połowie 2022 r.

Okręt ma wypierać 33 000 ton i ma kadłub o długości całkowitej 245 m i maksymalnej szerokości 36 m. Układ napędowy CODOG z silnikami wysokoprężnymi i turbinami gazowymi zapewni mu prędkość maksymalną 25 węzłów i zasięg do 7000 mil morskich przy prędkości ekonomicznej 16 węzłów. Etatowa załoga będzie składać się z 460 osób, dodatkowo przewidziano możliwość zaokrętowania 600 ludzi.

Czytaj także: Dziewiąta fregata typu FREMM dla Włoch

Głównym zadaniem jednostki mają być operacje desantowe z wykorzystaniem lotnictwa i środków amfibijnych. Pokład lotniczy i hangar mają pozwolić na zabranie wielozadaniowych śmigłowców transportowych różnych typów – przede wszystkim Leonardo AW101 i NHIndustries NH90. Jednostka będzie także bazą dla barek i amfibii desantowych – te ostatnie w kadłubowym doku w rufowej części jednostki.

Nie można wykluczyć, że w przyszłości Trieste stanie się drugim włoskim nosicielem wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-35B Lightning II.

Jednostka została zamówiona w lipcu 2015 r. Koszt budowy oceniono wówczas na 1,1 mld euro. Uroczystość inauguracji procesu palenia blach miała miejsce w styczniu 2017 r. Według obecnych planów Trieste zostanie przekazany Marina Militare w pierwszej połowie 2022 r.

Okręt ma wypierać 33 000 ton i ma kadłub o długości całkowitej 245 m i maksymalnej szerokości 36 m. Układ napędowy CODOG z silnikami wysokoprężnymi i turbinami gazowymi zapewni mu prędkość maksymalną 25 węzłów i zasięg do 7000 mil morskich przy prędkości ekonomicznej 16 węzłów. Etatowa załoga będzie składać się z 460 osób, dodatkowo przewidziano możliwość zaokrętowania 600 ludzi.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego
Materiał Promocyjny
Nowe narzędzia to nowe możliwości