Jednostka została zamówiona w lipcu 2015 r. Koszt budowy oceniono wówczas na 1,1 mld euro. Uroczystość inauguracji procesu palenia blach miała miejsce w styczniu 2017 r. Według obecnych planów Trieste zostanie przekazany Marina Militare w pierwszej połowie 2022 r.

Okręt ma wypierać 33 000 ton i ma kadłub o długości całkowitej 245 m i maksymalnej szerokości 36 m. Układ napędowy CODOG z silnikami wysokoprężnymi i turbinami gazowymi zapewni mu prędkość maksymalną 25 węzłów i zasięg do 7000 mil morskich przy prędkości ekonomicznej 16 węzłów. Etatowa załoga będzie składać się z 460 osób, dodatkowo przewidziano możliwość zaokrętowania 600 ludzi.

Czytaj także: Dziewiąta fregata typu FREMM dla Włoch

Głównym zadaniem jednostki mają być operacje desantowe z wykorzystaniem lotnictwa i środków amfibijnych. Pokład lotniczy i hangar mają pozwolić na zabranie wielozadaniowych śmigłowców transportowych różnych typów – przede wszystkim Leonardo AW101 i NHIndustries NH90. Jednostka będzie także bazą dla barek i amfibii desantowych – te ostatnie w kadłubowym doku w rufowej części jednostki.

Nie można wykluczyć, że w przyszłości Trieste stanie się drugim włoskim nosicielem wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-35B Lightning II.

Czytaj także: Pani kanclerz chce lotniskowca