Mieleckie samoloty w służbie Estonii

Estonia odebrała pierwszy lekki samolot transportowy C-145A Skytruck.

Publikacja: 14.03.2019 16:08

Pierwszy estoński C-145A po przylocie do bazy Ämari. Fot./Ministerstwo Obrony Estonii.

Pierwszy estoński C-145A po przylocie do bazy Ämari. Fot./Ministerstwo Obrony Estonii.

Foto: Pierwszy estoński C-145A po przylocie do bazy Ämari. Fot./Ministerstwo Obrony Estonii.

Jest to pierwsza z dwóch maszyn tego typu, które trafią do tego państwa ze Stanów Zjednoczonych w ramach programu EDA (Excess Defense Articles). Na mocy zawartej w ubiegłym roku umowy Estonia przejmie z nadwyżek sprzętowych US Air Force dwa samoloty C-145A Skytruck.

Stany Zjednoczone zakupiły wymienione maszyny w Polskich Zakładach Lotniczych w Mielcu. W amerykańskiej armii służyły do wsparcia sił specjalnych. Samoloty dostarczono w latach 2009-2013 w liczbie 16 egzemplarzy. Zmiana priorytetów operacyjnych oraz parku sprzętu US Air Force Special Operations Command (AFSOC), sprawiła jednak, że mieleckie maszyny wycofano z eksploatacji w 2015 r. Od tego czasu samoloty stały na składowisku AMARG w Arizonie.

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Cykl Partnerski
Przejście do nowej energetyki musi być bezpieczne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego