Jest to pierwsza z dwóch maszyn tego typu, które trafią do tego państwa ze Stanów Zjednoczonych w ramach programu EDA (Excess Defense Articles). Na mocy zawartej w ubiegłym roku umowy Estonia przejmie z nadwyżek sprzętowych US Air Force dwa samoloty C-145A Skytruck.

Stany Zjednoczone zakupiły wymienione maszyny w Polskich Zakładach Lotniczych w Mielcu. W amerykańskiej armii służyły do wsparcia sił specjalnych. Samoloty dostarczono w latach 2009-2013 w liczbie 16 egzemplarzy. Zmiana priorytetów operacyjnych oraz parku sprzętu US Air Force Special Operations Command (AFSOC), sprawiła jednak, że mieleckie maszyny wycofano z eksploatacji w 2015 r. Od tego czasu samoloty stały na składowisku AMARG w Arizonie.

Wkrótce po tym fakcie, już w 2016 r., zostały zaoferowane sojusznikom – Kostaryce, Estonii, Kenii i Nepalowi. Ofertę, w 2017 r., zaakceptowały Estonia i Kenia. Pierwsze państwo przejmie dwa, a drugie trzy egzemplarze.

W lotnictwie wojskowym Estonii C-145A Skytruck wypełnią lukę po wycofanych już z eksploatacji, także wyprodukowanych w Mielcu, dwupłatowcach An-2.

Obecnie samoloty rodziny M-28 Skytruck/Bryza w Europie były eksploatowane tylko przez Siły Zbrojne RP. Niemniej Bundeswehra, dzięki leasingowi w prywatnej firmie, wykorzystuje maszyny tego typu do szkolenia spadochroniarzy.