Pierwsze polskie przedsiębiorstwa, które zagwarantowały sobie pozycję na europejskim i światowym rynku kosmicznym, podkreślają, że sukces zapewniły im kontrakty z agencjami kosmicznymi. To stamtąd pochodziły pierwsze projekty, które umożliwiły wymianę doświadczeń i udział personelu w specjalistycznych szkoleniach. Wiedza i doświadczenie stały się podwalinami znaczących osiągnięć dokonywanych w kosmosie.
Mentor wyznacza kierunki
Potrzebę transferu rozwiązań i wiedzy specjalistycznej, które warunkują rozwój, podkreśla dr Ilona Wojtkiewicz, dyrektor rozwoju w SENER Polska. – SENER Polska od początku swojej działalności czerpie z ponad 50-letniego doświadczenia międzynarodowej grupy SENER. Nieocenioną wartością było wdrożenie procesów organizacyjnych oraz transfer wiedzy, dzięki któremu udało nam się zbudować stabilną podstawę firmy i stale ją rozwijać – początkowo w obszarach inżynierii lądowej, a od 2012 roku już całkowicie w sektorze kosmicznym – mówi dr Ilona Wojtkiewicz. Firma opracowała m.in. innowacyjny system dokowania i cumowania pojazdów kosmicznych (IBDM) dla Europejskiej Agencji Kosmicznej, który może w przyszłości być wykorzystany w kolejnych misjach eksploracyjnych agencji, do planowanej przez ESA załogowej stacji kosmicznej.
Michał Szwajewski, dyrektor Biura Projektów i Rozwoju Biznesu w firmie Astronika sp. z o.o., uważa, że do sukcesu w branży kosmicznej doprowadził jej mentor i założyciel dr inż. Jerzy Grygorczuk będący jednym z najbardziej doświadczonych specjalistów w branży kosmicznej w Europie. Uznany specjalista stał się dla firmy przewodnikiem. – Swoją działalność rozpoczęliśmy ciekawymi projektami badawczo-rozwojowymi w ramach Polish Industry Incentive Scheme, czyli programu wsparcia polskich firm przez Europejską Agencję Kosmiczną. W ich realizacji wykorzystaliśmy doświadczenia dr. Grygorczuka zdobyte podczas realizacji projektów kosmicznych w trakcie jego pracy dla Centrum Badań Kosmicznych PAN – mówi Michał Szwajewski. To pozwoliło firmie sięgnąć po prestiżowe kontrakty (np. dla realizowanej przez NASA misji InSight czy europejskiej misji JUICE), a zespołowi nabrać doświadczenia.
Wzrost przez zdobywanie nowych kompetencji
Ilona Wojtkiewicz podkreśla, że nie da się przecenić warsztatów i szkoleń, dzięki którym pracownicy zdobywają nowe kompetencje.
– Wsparcie biznesowe i technologiczne od grupy SENER, które były fundamentalne w pierwszych etapach rozwoju firmy, opierało się i nadal się opiera na ciągłych warsztatach i szkoleniach, między innymi w Europejskiej Agencji Kosmicznej – mówi dr Ilona Wojtkiewicz.