Włoskie tajfuny na wschodniej flance NATO

22. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku przywykła już do widoku sojuszniczych samolotów. Tym razem dyżur pełnią piloci z Task Force Eagle II.

Publikacja: 23.05.2024 15:28

Włoskie samoloty Eyrofigher startują do misji treningowej.

Włoskie samoloty Eyrofigher startują do misji treningowej.

Foto: Grzegorz Psujek

Już drugi raz ekipa dziennikarzy zaproszonych na wizytę do 22. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku miała przyjemność obserwować włoskich pilotów w akcji. Pierwsza wizyta odbyła się, gdy w bazie przebywała misja Task Force Eagle, która zakończyła się w listopadzie 2022 r. Po nico ponad rocznej przerwie włoskie samoloty powróciły do Malborka. Tym razem w ramach misji Task Force Eagle II.

Trzonem i najbardziej widocznym oraz słyszalnym elementem misji Task Force Eagle II są cztery samoloty Eurofigter. Co ciekawe, każda z maszyn przebywających obecnie w Malborku pochodzi z innej włoskiej jednostki. I tak do Polski trafiła jedna maszyna z 4. skrzydła z Grosseto, 36. z Gioia del Colle, 37 z Trapani oraz 51 z Istrany.

Czytaj więcej

Tajfuny z Malborka obserwują Królewiec

Zadania pozostają bez zmian. Pełnienie dyżurów bojowych w ramach misji Enchanced Air Policing Poland. Trzeba przyznać, jest co robić. Jak wskazuje płk. Gianluigi Colucci, dowódca Task Force Eagle II, misja w Polsce to dla włoskich pilotów okres ciężkiej pracy. Wystarczy tylko wspomnieć, że od 2 lutego 2024 r., kiedy to rozpoczął się dyżur włoskich Eurofighterów w Malborku, łącznie wykonano 11 startów alarmowych spowodowanych różnymi incydentami w przestrzeni powietrznej.

Pobyt w Malborku to jednak nie tylko starty alarmowe. Znaczącą pozycja w kalendarzu są starty związane z realizacją misji treningowych, których zrealizowano już łącznie kilkadziesiąt. O ich znaczeniu najlepiej świadczy fakt, że włoscy piloci dopytywani o to co daje im największą przewagę w zestawieniu z potencjalnymi przeciwnikami odpowiadają, że poziom wyszkolenia. Przyznają, że na misji nie ma miejsca na błędy i nie ma znaczenia, czy jest to start alarmowy, czy treningowy. Przytaczają znane przysłowie „trenuj tak ja walczysz”.

Grzegorz Psujek

Pobyt włoskich samolotów Eurofighter to także kolejna okazja dla polskich pilotów, by mogli lepiej zapoznać się z tą maszyną. Możliwe, że pewnego dnia sami się do niej przesiądą. Zgodnie z wielokrotnie powtarzanymi zapowiedziami, Polska planuje planuje pozyskać 32 samoloty przewagi powietrznej. Eurofighter jest jedną z opcji, na którą może zdecydować się Ministerstwo Obrony Narodowej.

Już drugi raz ekipa dziennikarzy zaproszonych na wizytę do 22. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku miała przyjemność obserwować włoskich pilotów w akcji. Pierwsza wizyta odbyła się, gdy w bazie przebywała misja Task Force Eagle, która zakończyła się w listopadzie 2022 r. Po nico ponad rocznej przerwie włoskie samoloty powróciły do Malborka. Tym razem w ramach misji Task Force Eagle II.

Trzonem i najbardziej widocznym oraz słyszalnym elementem misji Task Force Eagle II są cztery samoloty Eurofigter. Co ciekawe, każda z maszyn przebywających obecnie w Malborku pochodzi z innej włoskiej jednostki. I tak do Polski trafiła jedna maszyna z 4. skrzydła z Grosseto, 36. z Gioia del Colle, 37 z Trapani oraz 51 z Istrany.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego
Modernizacja Sił Zbrojnych
Pierwsze koreańskie lekkie myśliwce z szachownicami