Cytując ppłk. Płatka ‒ „przesłanką nie jest tylko kwestia [wdrożenia] cięższego, bardziej opancerzonego BWP, ale też pozyskanie obok BWP Borsuk zdolności pomostowej, ponieważ nawet deklarowane przez przemysł 100 egzemplarzy rocznie, to 10 lat wymiany generacyjnej sprzętu".
Oznacza to, że deklarowana skala produkcji NBPWP Borsuk, oceniana na 100÷120 szt. rocznie (zapewne nie od pierwszego roku produkcji seryjnej, która ma rozpocząć się w latach 2024-2025), nie zadowala wojskowych i kierownictwa resortu obrony. Tym samym uznano za celowy zakup pewnej liczby bojowych wozów piechoty „z półki", a więc wyprodukowanych za granicą i z zapewne nieznacznym poziomem polonizacji (z np. polskimi systemami łączności).
Czy terminy dostaw będą faktycznie atrakcyjne ‒ trudno powiedzieć, ale sądząc po obecnie prowadzonych postępowaniach i realizowanych dostawach, jest bardzo wątpliwe, aby dostawa np. czterech batalionów bwp innego typu (232 wozy plus ewentualnie kilkanaście kolejnych do szkolenia) zdecydowanie przyspieszyła nasycenie polskich batalionów zmechanizowanych nowym uzbrojeniem. Ponadto brak jest informacji, nawet nieoficjalnych, na temat pozyskania pojazdów specjalistycznych na podwoziu ewentualnego „pomostowego" bwp, więc zapewniane przezeń zdolności i tak będą same w sobie ograniczone i trzeba je będzie uzupełnić innymi pojazdami, być może produkcji krajowej.
Czytaj więcej
To już pewne, armia otrzyma od HSW wcześniej niż planowano 4 przedseryjne bojowe wozy piechoty Borsuk.
O jakie bojowe wozy piechoty może chodzić? Na razie można tylko spekulować. Z jednej strony gen. dyw. Jarosław Gromadziński, dowódca 18. Dywizji Zmechanizowanej, powiedział niedawno, że „z jednej strony potrzebny jest ciężki pojazd gąsienicowy do ataku", lecz z drugiej strony dodał, że potrzebne są także „lekkie systemy do oskrzydlania przeciwnika". Czy z pierwszej wypowiedzi można wnioskować, że pojazd, który mógłby wejść do służby obok polskiego Borsuka, będzie ciężkim bwp? Jeśli tak, w praktyce wybór ogranicza się do zaledwie kilku konstrukcji: BAE Systems CV90 MkIV, Rheinmetall Lynx KF41, Hanwha Techwin AS21 Redback i GDELS ASCOD 2 czy ASELSAN Tulpar.