Dobry offset nie mniej cenny od supermyśliwców

Współpraca przemysłowa z USA przy zakupie samolotu F-35 nie może się ograniczać jedynie do pozyskania sprzętu.

Publikacja: 03.01.2020 10:12

Samolot myśliwski F-35A z dywizjonu testowego 461st FTS podczas lotu nad kalifornijską bazą Edwards

Samolot myśliwski F-35A z dywizjonu testowego 461st FTS podczas lotu nad kalifornijską bazą Edwards AFB. Fot./Lockheed Martin

Foto: Samolot myśliwski F-35A z dywizjonu testowego 461st FTS podczas lotu nad kalifornijską bazą Edwards AFB. Fot./Lockheed Martin

Polski przemysł zbrojeniowy i jego zaplecze badawczo-rozwojowe, w ramach kompensacji za wielomiliardowe wydatki na nowe skrzydła z Ameryki, musi stać się częścią łańcucha dostaw. Odbiorcą będzie główny producent samolotu Lockheed Martin oraz jego kooperanci – postuluje Polskie Lobby Przemysłowe im E. Kwiatkowskiego skupiające wojskowych ekspertów i inżynierów.

Czytaj także: Jest zgoda Departamentu Stanu na sprzedaż F-35 Polsce

Przesłana rządowym i politycznym decydentom analiza stowarzyszenie sugeruje najbardziej pożądane kierunki potencjalnych inwestycji i przedsięwzięć offsetowych.

""

Makieta myśliwca F-35A Lightning II prezentowana podczas MSPO w Kielcach. Fot./Roman BosiackiNZ. SAMOLOT F-35Fot. Roman Bosiacki /CF/Fotorzepa

radar.rp.pl

– W ramach negocjacji programu kompensacyjnego z Lockheed Martin strona polska powinna postulować zwiększenie oferty offsetowej przy zakupie kolejnych baterii systemu „Patriot” w ramach programu WISŁA. W naszej ocenie offset związany z pozyskaniem dwóch pierwszych baterii był niezmiernie skromny, znacznie poniżej oczekiwań strony polskiej. Chodzi tu także o technologie mogące mieć zastosowanie w realizacji systemu obrony przeciwlotniczej krótkiego zasięgu (program NAREW) – podnosi w swym dokumencie PLP.

Miejsce w łańcuchu dostaw dla WZL

Zdaniem ekspertów stowarzyszenia istotne byłoby przekazanie Wojskowym Zakładom Lotniczym nr 4 w Warszawie technologii i kompetencji niezbędnych do serwisu i naprawy silników samolotów F-16 (F100) i F-35 (F135) produkcji Pratt&Whitney. Pożądane jest też włączenie do offsetowej współpracy Zakładów WSK „PZL-Kalisz”. Cenne byłoby zwłaszcza pozyskanie technologii i kompetencji produkcyjnych. Mowa o określonych komponentach i podzespołach silników, agregatów i przekładni lotniczych do samolotów F-16 i F-35. Wszystko wraz z pakietem zamówień w łańcuchu dostaw amerykańskich firm.

Czytaj także: Lockheed Martin przekroczył plan dostaw F-35

Polscy negocjatorzy powinni też proponować koncernom z USA przekazanie polskiemu przemysłowi stoczniowemu elementów systemów i technologii służących uzbrojeniu i wyposażeniu budowanych w naszym kraju okrętów wojennych w ramach programu MIECZNIK.

""

Makieta myśliwca F-35A Lightning II prezentowana podczas MSPO w Kielcach. Fot./Roman Bosiacki

radar.rp.pl

Ekspertyza PLP im. Kwiatkowskiego sugeruje, by polscy decydenci przygotowując się w do negocjacji pakietu współpracy przemysłowej, sięgnęli po narzędzia oraz procedury kooperacyjne. Rozwiązania wypracowane i z powodzeniem zastosowane w ostatnich latach przez rządy Danii oraz Norwegii w toku pozyskiwania samolotów F-35.

Norweski przykład

– Szczególnie doświadczenia norweskie są w naszym przekonaniu warte wykorzystania w ramach programu pozyskania samolotów bojowych najnowszej generacji – podkreślają autorzy ekspertyzy.

Czytaj także: Norweskie F-35 osiągnęły wstępną gotowość operacyjną

PLP przypomina, że rząd Norwegii uzależnił wybór typu samolotu od charakteru i skali zaangażowania producenta w norweski przemysł obronny. W rezultacie zakłady zbrojeniowe Kongsberg są niemal wyłącznym dostawcą wielu podzespołów i komponentów o kluczowym znaczeniu dla produkcji F-35.

Kompetencje zwiadowcze

PLP przypomina, że maszyny V generacji nie są już samolotami w klasycznym rozumieniu, ale efektorami niezwykle złożonego kompleksu rozpoznawczo-uderzeniowego. Maszyny mogą operować jedynie w przestrzeni informacyjnej wygenerowanej przez ten system.

Czytaj także: Kolejne umowy na F-35 podpisane

Kwestią absolutnie fundamentalną jest więc takie negocjowanie warunków dostawy, by zapewnić możliwość autonomicznego, wynikającego z decyzji narodowych ich użycia. Kluczowym elementem jest zatem zbudowanie w Polsce narodowego modułu zabezpieczenia ich działań (na przykład biblioteki celów). To również musi być elementem transakcji kompensacyjnych. Byłaby to unikalna szansa rozwoju segmentu zaawansowanych technologii, a także skokowego zwiększenia zdolności w zakresie działań rozpoznawczych Sił Powietrznych.

""

Makieta myśliwca F-35A Lightning II prezentowana podczas MSPO w Kielcach. Na pierwszym planie silnikF135. Fot./Roman Bosiacki

radar.rp.pl

Centrum naprawcze w kraju – rzecz oczywista

Zupełnie oczywista sprawą, zdaniem PLP, wydaje się podzielenia się przez producenta kompetencjami w zakresie eksploatacji i napraw nabytego samolotu. Oznacza to przede wszystkim potrzebę wynegocjowania odpowiedniego pakietu szkoleniowego obejmującego także jego personel techniczny. Mowa także o udostępnieniu i długoterminowym zapewnieniu dostaw najważniejszych części zamiennych oraz włączenie polskich przedsiębiorstw do ich produkcji.

Poza zakres potencjalnych zobowiązań offsetowych wykracza zawarty w ekspertyzie postulat, aby MON podjęło pilnie współpracę z pozostałymi państwami NATO, realizującymi program pozyskania samolotów F-35. Mowa tutaj przede wszystkim o sojusznikach z Belgii, Danii, Holandii, Norwegii i Wielkiej Brytanii.

Czytaj także: Pierwsza misja włoskich F-35

– Taka współpraca zainicjowana już na początkowym etapie pozyskiwania samolotów, sprzyjać będzie w przyszłości pogłębianiu interoperacyjności i kompatybilności sił powietrznych państw NATO użytkujących F-35. Ale też powinna stwarzać będzie dogodne warunki dla wymiany doświadczeń i pozyskiwania praktycznej wiedzy od sojuszników – czytamy

Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego