Nie będzie modernizacji wojskowych Sokołów?

Związek Zawodowy Inżynierów i Techników WSK „PZL-Świdnik” opublikował w mediach społecznościowych sprawozdanie ze spotkania z jednym z lokalnych posłów.

Publikacja: 06.05.2020 11:07

Śmigłowiec W-3PL Głuszec. Fot./PZL-Świdnik.

Śmigłowiec W-3PL Głuszec. Fot./PZL-Świdnik.

Foto: Śmigłowiec W-3PL Głuszec. Fot./PZL-Świdnik.

Przekazane w nim informacje mogą sugerować, że anonsowany przez Ministerstwo Obrony Narodowej plan modernizacji wielozadaniowych śmigłowców W-3A Sokół należących do Sił Zbrojnych RP został zarzucony.

‒ Podczas spotkania zostaliśmy poinformowani, że Zakład Napędów w Rzeszowie najprawdopodobniej nie będzie już odkupiony od P&W jak również nie dojdzie do obiecywanej modernizacji 25-30 szt. śmigłowców W-3A do wersji wsparcia pola walki tj. sztandarowych obietnic obecnie rządzącego ugrupowania – informuje ZZIiT

Czytaj także: Śmigłowiec który zmienił Świdnik

Przypomnijmy, zaproszenie do udziału w dialogu technicznym dotyczącym projektu gruntownej modernizacji floty śmigłowców W-3WA Sokół do wersji W-3WA WPW (Wsparcia Pola Walki) zostało opublikowane przez Inspektorat Uzbrojenia 4 września 2018 r. Według ówczesnych szacunków projekt mógł pochłonąć ok. 1,5 mld złotych i trwać do sześciu lat. Prace miały być powiązane z realizacją remontów głównych wojskowych wiropłatów tego typu. W lutym tego roku Inspektorat Uzbrojenia poinformował, że w MON nadal trwał proces oceny wyników uzyskanych w trakcie dialogu technicznego i całej fazy analityczno-koncepcyjnej projektu. W czasie zeszłorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach koncern Leonardo, który jest właścicielem zakładów WSK „PZL-Świdnik”, prezentował koncepcję W-3 Next Generation, która obejmowała wykorzystanie w procesie modernizacji komponentów opracowanych dla innych śmigłowców producenta, przede wszystkim AW169.

""

Śmigłowiec W-3PL Głuszec. Fot./PZL-Świdnik.

radar.rp.pl

Nie jest tajemnicą, że główną wadą śmigłowców rodziny W-3 Sokół jest niewielka moc jednostek napędowych. Ewentualna poważniejsza modernizacja wymusza przebudowę układu napędowego i zastosowanie silników większej mocy oraz nowej przekładni głównej. Tego typu wnioski były publicznie formułowane, choćby przy okazji modernizacji ośmiu śmigłowców W-3WA do standardu W-3PL Głuszec. Nie można więc wykluczyć, że koszt tego przedsięwzięcia może negatywnie zaważyć na realizacji programu W-3WA WPW.

Czytaj także: Śmigłowce Leonardo na globalnej wojnie z zarazą

Ewentualne anulowanie projektu modernizacji śmigłowców W-3 Sokół do nowego standardu może otworzyć drogę do uruchomienia odrębnego postępowania przetargowego, którego efektem będzie zakup nowych wiropłatów średniej klasy dla Sił Zbrojnych RP.

Przekazane w nim informacje mogą sugerować, że anonsowany przez Ministerstwo Obrony Narodowej plan modernizacji wielozadaniowych śmigłowców W-3A Sokół należących do Sił Zbrojnych RP został zarzucony.

‒ Podczas spotkania zostaliśmy poinformowani, że Zakład Napędów w Rzeszowie najprawdopodobniej nie będzie już odkupiony od P&W jak również nie dojdzie do obiecywanej modernizacji 25-30 szt. śmigłowców W-3A do wersji wsparcia pola walki tj. sztandarowych obietnic obecnie rządzącego ugrupowania – informuje ZZIiT

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego