W lipcu 2022 r. Komisja Europejska wybrała propozycję, złożoną przez konsorcjum, którego liderem jest Naviris wraz z Fincantieri, Naval Group i Navantia, na Modular and Multirole Patrol Corvette (MMPC). W następstwie tej decyzji prezesi czterech firm stoczniowych podpisali dziś na Euronaval wstępne porozumienie konsorcyjne, którego celem jest uregulowanie kwestii realizacji tego programu, będącego odpowiedzią na EPC.
EPC (European Patrol Corvette), czyli europejska korweta patrolowa, to najważniejsza inicjatywa morska realizowana w ramach projektu Stałej Współpracy Strukturalnej Unii Europejskiej (PESCO, Permanent Structured Cooperation). Program europejskiej korwety patrolowej EPC ruszył wraz z podpisaniem porozumienia pomiędzy Francją i Włochami w czerwcu 2019 r., a już w listopadzie 2019 r. został zatwierdzony w ramach PESCO.
Jasnym celem propozycji konsorcjum jest maksymalizacja synergii i współpracy pomiędzy europejskimi firmami stoczniowymi. Opracowując wspólnie nową korwetę EPC, partnerzy przemysłowi mają na celu zapewnienie suwerenności europejskiej w projektowaniu i produkcji okrętów II rangi. EPC będzie innowacyjnym, przystępnym cenowo, interoperacyjnym i elastycznym okrętem zaprojektowanym tak, aby sprostać szerokiemu zakresowi przyszłych misji w stale zmieniającym się kontekście globalnym.
Głównym celem podpisanej dziś umowy będzie opracowanie wstępnego projektu jednostki, maksymalizacja innowacji i współpracy pomiędzy europejskim przemysłem stoczniowym poprzez udział: czterech państw pod szyldem projektu PESCO (Włochy, Francja, Hiszpania i Grecja); sześciu państw zaangażowanych we współfinansowanie (Włochy, Francja, Hiszpania, Grecja, Dania i Norwegia); trzech głównych europejskich przedsiębiorstw przemysłu stoczniowego (Fincantieri, Naval Group i Navantia); 40 firm zajmujących się systemami i sprzętem morskim z 12 państw UE.
Europejska korweta patrolowa EPC jest przyszłym innowacyjnym programem okrętów, który jest rozwijany we współpracy kilku marynarek wojennych i członków Unii Europejskiej. Do projektu oficjalnie przystąpiły cztery marynarki wojenne (Włoch, Francji, Hiszpanii i Grecji), aby wspólnie określić wymagania dla nawodnego okrętu bojowego II rangi o długości około 110 m i wyporności 3000 ton, zdolnego zastąpić w najbliższej przyszłości kilka serii okrętów różnych klas, od patrolowych po fregaty lekkie. Ponadto Norwegia i Dania wspierają projekt poprzez udział swojego krajowego przemysłu.