RADAR – Świat/Innowacje Kargı – przeciwradiolokacyjna amunicja krążąca z Turcji 6 czerwca tureckie media podały informację o publicznej premierze nowej tureckiej amunicji krążącej nazwanej Kargı. Jej rozmiary, konfiguracja i ogólny układ konstrukcyjny zdradzają wyraźne podobieństwo do izraelskiej amunicji krążącej IAI Harop i Harpy. Turecka agencja prasowa Anadolu była jednym z lokalnych mediów, które relacjonowały pierwszy publiczny pokaz nowej broni. Amunicję krążącą Kargı pokazano na wystawie uzbrojenia i sprzętu wojskowego, zorganizowanej przy okazji ćwiczeń wojskowych Efes-2022 o międzynarodowym charakterze (uczestnictwo w nich 37 państw). Najpierw, 20 maja rozpoczęła się wyłącznie turecka faza ćwiczeń, natomiast 31 maja zaczęła się międzynarodowa, kulminacyjna część Efes-2022, która kończy się 9 czerwca.
W przypadku nowego tureckiego uzbrojenia, wystawionego przy tej okazji, tureckie media nagłaśniają premierę amunicji krążącej Kargı, zaprezentowanej przez turecką firmę Lentatek Uzay Havacılık ve Teknoloji A.Ş. Lentatek specjalizuje się w bezzałogowych systemach powietrznych, a jej bodaj najbardziej znaną konstrukcją jest uzbrojony BSP Karayel (produkowany przez Vestel Elektronik Sanayi Ve Ticaret A.Ş.) kategorii MALE. Choć w Turcji Karayel przegrał wewnętrzną konkurencję z BSP Bayraktar TB2 firmy Baykar, to i tak w ulepszonej wersji Karayel-SU zdobył eksportowe zamówienie Arabii Saudyjskiej (spekuluje się nawet o montażu licencyjnym i dziesiątakach zamówionych egzemplarzy), a zainteresowanie nim wykazały też Węgry. Natomiast teraz Lentatek postanowił rozszerzyć ofertę o amunicję krążącą i to w pierwszej kolejności przeciwradiolokacyjną.
Według tureckich mediów Kargı to nie inicjatywa własna Lentateka, ale wyjście naprzeciw zapotrzebowaniu zgłoszonemu przez Siły Zbrojne Turcji. Dlatego też Lentatek współpracuje przy tym projekcie z państwową agencją TÜBİTAK (Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu – Turecki Instytut Badań Naukowo-Technicznych), a także spółkami Aselsan i TEI (Tusaş Engine Industries). Lentatek odpowiada za opracowanie systemów naziemnych (naziemnej stacji kontroli), systemów nawigacji i automatyzacji lotu, oprogramowania, przygotowania do produkcji. Jest również integratorem całego systemu. Aselsan zapewne odpowiada za układ wykrywania promieniowania mikrofalowego (pracy stacji radiolokacyjnych) i naprowadzania aparatu na cel. Natomiast TEI jest dostawcą silnika – jego wygląd wskazuje, że jest to TEI-PG50, dwusuwowy benzynowy „bokser" o pojemności 0,5 l i mocy maksymalnej 50 KM (± 2 KM), skonstruowany razem z TÜBİTAK. TEI-PG50 jest zoptymalizowany do lotu maksymalnie na wysokości 30 000 stóp (~9140 m).
Kargı miał rozpocząć badania w locie w 2018 r. Przeznaczenie aparatu jest jasne – ma służyć do atakowania naziemnych systemów obrony przeciwlotniczej, naprowadzając się na emisję ich radiolokatorów, tak samo jak rakietowe pociski przeciwradiolokacyjne odpalane z samolotów. Tureckie media nie piszą nic o zakresach pracy wykrywanych radarów – ani o ich pasmach, ani tym bardziej częstotliwościach. Biorąc pod uwagę przeznaczenie, można zakładać, że konstruktorzy amunicji Kargı brali pod uwagę przede wszystkim stacje kierowania ogniem pracujące w paśmie centymetrowym (pasmo X, być może też C). Drugim zastosowaniem bojowym aparatu ma być wykrywanie i atakowanie naziemnych systemów walki radioelektronicznej. Kargı ma być wyposażony w dwukierunkowe łącze radiowe wymiany danych, co wskazuje na zachowanie pełnej kontroli naziemnego operatora nad aparatem. Wspomina się też o łączu satelitarnym, choć w aparacie tej wielkości to niemożliwe i chodzi raczej o nawigację satelitarną. Kargı ma móc przebywać w powietrzu maksymalnie przez ponad sześć godzin.
Jeżeli chodzi o układ płatowca tureckiego aparatu i jego ogólną konfigurację, to są one de facto identyczne z izraelską amunicją krążącą Israel Aerospace Industries (IAI) Harop i Harpy (Turcja jest jednym z eksportowych nabywców systemu, w 2002 r. kupiła ponad 100 aparatów dla własnych wojsk lądowych). W Kargı zastosowano nawet identyczne długie i wąskie grzebienie aerodynamiczne, otwierane w locie, poprawiające statyczność podłużną, zapewne zwłaszcza w nurkowaniu (w fazie ataku). Procedura startu też jest identyczna, jak w izraelskich pierwowzorach. Kargı startuje z pojemnika transportowo-startowego za pomocą odrzucanego przyśpieszacza rakietowego, a aparat przy starcie stabilizują odrzucane elementy prowadzące. Kargı ma już być gotowy do produkcji, której uruchomienie ma być kwestią najbliższej przyszłości.