Pod koniec grudnia ub.r. pomyślnie przeprowadzono jeden z ostatnich testów poligonowych bezzałogowca. Szefowie firm szacują, że osiągnięcie gotowości do uruchomienia produkcji seryjnej Lemura nastąpi jeszcze w pierwszym kwartale 2022 r.
Bezzałogowy statek powietrzny Lemur to propozycja polskich firm prywatnych dla Sił Zbrojnych RP, Straży Granicznej, służb specjalnych i innych formacji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo państwa. Został on zaprojektowany z myślą o realizacji zadań obserwacyjnych i rozpoznawczych, ale możliwość montażu wielu elementów wyposażenia dodatkowego znacznie rozszerza potencjał jego operacyjnego wykorzystania. Podczas ubiegłorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach BSP Lemur był prezentowany na stoisku Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, z którym firmy Flyflocus i Kestrel Aeronautics ściśle współpracują, nie tylko przy tym projekcie.
Czytaj więcej
Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych zapowiadają, że platformy bezzałogowe budowane w ramach programu LCAAT (Low Cost Attritable Aircraft Technology), mają zostać wykorzystywane głównie w roli agresorów podczas ćwiczeń lotniczych.
Grudniowe testy miały na celu przeprowadzenie weryfikacji prawidłowego funkcjonowania całego systemu, a więc aparatu latającego oraz wyposażenia naziemnego, w niesprzyjających warunkach atmosferycznych i przy silnym oblodzeniu. Testy te odbyły się w jednej z bezpiecznych i przystosowanych do tego działań lokalizacji. Z uwagi na sposób i charakter miały one przebieg niejawny. W najbliższej przyszłości przeprowadzone będą natomiast pokazy produktowe dla grona potencjalnych odbiorców.
Nowy bezzałogowiec warszawskich firm
Lemur stanowi efekt współpracy dwóch warszawskich spółek: Flyfocus (firma odpowiada za awionikę i oprogramowanie) i Kestrel Aeronautics (przygotowanie projektu i produkcja struktur płatowca). Firmy, chociaż tworzone przez zespoły składające z ludzi reprezentujących młode pokolenie polskich inżynierów, mogą już pochwalić się istotnymi osiągnięciami. Funkcjonująca od 2017 r. spółka Flyfocus brała czynny udział w rozwoju programu bezzałogowca rozpoznawczego klasy mini Wizjer który pod koniec ub.r. w liczbie 25 zestawów (co daje 100 aparatów wraz z osprzętem) został zamówiony przez Inspektorat Uzbrojenia. Wartość umowy to 174 mln złotych brutto.