W swojej interpelacji Dariusz Wieczorek zwrócił się do MON z sześcioma pytaniami dotyczącymi losów jednostki, która nieoficjalnie jest wskazywana jako miejsce stacjonowania jednej z eskadr wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-35A Lightning II. MON dotąd nie podał do publicznej wiadomości decyzji odnośnie miejsca jej stacjonowania ‒ pierwsza ma trafić do 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku.
Tradycyjnie odpowiedzi udzielił sekretarz stanu w MON Wojciech Skurkiewicz. Czytamy w niej: Uprzejmie informuję, że decyzja o rozmieszczeniu eskadr lotniczych samolotów wielozadaniowych pozyskiwanych w ramach programu operacyjnego „Harpia" oraz zagospodarowaniu lotnisk wojskowych na te potrzeby w poszczególnych regionach i obszarach Polski każdorazowo jest poprzedzona szczegółowymi analizami w zakresie aspektów ekonomicznych, mających na celu pozyskanie przez Siły Zbrojne RP wymaganych zdolności operacyjnych.
Kwestie dotyczące pozyskania i wdrożenia samolotu wielozadaniowego 5. generacji w Siłach Zbrojnych RP, w tym zagadnienia związane z wyborem lokalizacji drugiej bazy stacjonowania samolotów F-35A w Polsce, stanowią informacje niejawne.
Jednocześnie informuję, że w „Planie inwestycji budowlanych Sił Zbrojnych RP, w tym zamierzeń inwestycyjnych realizowanych w ramach NSIP w latach 2021 – 2035" zaplanowano środki finansowe stosownie do zgłoszonych przez beneficjentów potrzeb. Wymieniony Plan też jest dokumentem niejawnym.
Przypomnijmy, w czasie ubiegłorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach korporacja Lockheed Martin wskazała jako potencjalną lokalizację drugiej bazy polskich F-35A właśnie Świdwin. Z kolei 17. Terenowy Oddział Lotniskowy już w 2020 r. uruchomił proces wyboru podmiotu, który opracuje koncepcję architektoniczno-urbanistyczną dla kompleksu lotniskowego w tym mieście (umowa z firmą ZEUS została podpisana w lutym 2021 r.).