W swojej interpelacji Dariusz Wieczorek zwrócił się do MON z sześcioma pytaniami dotyczącymi losów jednostki, która nieoficjalnie jest wskazywana jako miejsce stacjonowania jednej z eskadr wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-35A Lightning II. MON dotąd nie podał do publicznej wiadomości decyzji odnośnie miejsca jej stacjonowania ‒ pierwsza ma trafić do 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku.

Tradycyjnie odpowiedzi udzielił sekretarz stanu w MON Wojciech Skurkiewicz. Czytamy w niej: Uprzejmie informuję, że decyzja o rozmieszczeniu eskadr lotniczych samolotów wielozadaniowych pozyskiwanych w ramach programu operacyjnego „Harpia" oraz zagospodarowaniu lotnisk wojskowych na te potrzeby w poszczególnych regionach i obszarach Polski każdorazowo jest poprzedzona szczegółowymi analizami w zakresie aspektów ekonomicznych, mających na celu pozyskanie przez Siły Zbrojne RP wymaganych zdolności operacyjnych.

Kwestie dotyczące pozyskania i wdrożenia samolotu wielozadaniowego 5. generacji w Siłach Zbrojnych RP, w tym zagadnienia związane z wyborem lokalizacji drugiej bazy stacjonowania samolotów F-35A w Polsce, stanowią informacje niejawne.

Jednocześnie informuję, że w „Planie inwestycji budowlanych Sił Zbrojnych RP, w tym zamierzeń inwestycyjnych realizowanych w ramach NSIP w latach 2021 – 2035" zaplanowano środki finansowe stosownie do zgłoszonych przez beneficjentów potrzeb. Wymieniony Plan też jest dokumentem niejawnym.

Przypomnijmy, w czasie ubiegłorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach korporacja Lockheed Martin wskazała jako potencjalną lokalizację drugiej bazy polskich F-35A właśnie Świdwin. Z kolei 17. Terenowy Oddział Lotniskowy już w 2020 r. uruchomił proces wyboru podmiotu, który opracuje koncepcję architektoniczno-urbanistyczną dla kompleksu lotniskowego w tym mieście (umowa z firmą ZEUS została podpisana w lutym 2021 r.).

Według opisu zamówienia, koncepcja powinna zawierać przedstawienie położenia obiektów infrastruktury dla statków powietrznych w odniesieniu do innych obiektów i znanych lokalizacji przyszłych obiektów planowanych do realizacji, budowę umocnionej strefy rozśrodkowania wraz z nowymi schronohangarami, rozbudowę elementów infrastruktury sieci teleinformatycznej, modernizację nawierzchni lotniskowych, budowę domku pilota dla potrzeb nowego typu samolotu, budowę hangaru obsługi technicznej wraz ze spadochroniarnią dla potrzeb zabezpieczenia samolotów, modernizację hangaru obsługi technicznej nr 83, budowę budynku eskadrowego dla potrzeb zabezpieczenia eksploatacji samolotów, przebudowę składu lotniczych środków bojowych, budowę składu lotniczych środków materiałowych, budowę budynku symulatora lotów, modernizację systemu elektroenergetycznego, budowę magazynu ciekłego tlenu, budowę hangaru obsługi paliwowej, przebudowę sieci wodociągowej i kanalizacji, budowę bazy kompanii obsługi lotniska, modernizację dróg wraz z infrastrukturą, budowę lub przebudowę wieży portu lotniczego, budowę magazynu zespołu techniki lotniczej, budowę budynku wartowni, budowę płaszczyzny postojowej wraz z montażem 12 hangarów metalowych, modernizację systemu ochrony lotniska, budowę hangaru obsługi samolotów, budowę płaszczyzny uzbrajania i rozbrajania statków powietrznych, modernizację składów materiałów pędnych i smarów, budowę sieci teleinformatycznej NATO Secret. Wykaz prac wskazuje, że 21. Baza Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie przejdzie w najbliższych latach gruntowną przebudowę, podobną jak na początku wieku przeszły bazy w Poznaniu i Łasku.