Polskie F-16C/D Jastrząb i włoskie F-35A wykonywały zadania osłony biorących udział w ćwiczeniach okrętów operujących na Morzu Bałtyckim. Była to jedna z pierwszych okazji do współpracy pomiędzy polskimi pilotami i sojusznikami, którzy już eksploatują F-35. Okazją do tego jest obecność od 1 maja 2021 r. włoskiego kontyngentu w misji NATO Baltic Air Policing. Maszyny stacjonują w bazie Amari w Estonii.

Udział w nim dwóch F-35A Aéronautica Militare to pierwsze zastosowanie maszyn tego typu w misji państw NATO w krajach bałtyckich. Nie jest wykluczone, że w najbliższej przyszłości polsko-włoska współpraca sił powietrznych zostanie zintensyfikowana. Nieoficjalne informacje mówią, że włoskie Aéronautica Militare planują w przyszłym roku realizację kolejnej tury w ramach NATO Baltic Air Policing. Tym razem jednak w oparciu o jedną z baz w Polsce.

Czytaj także: Kontrakt na F-35 podpisany. „Wzmocni nasze bezpieczeństwo”

Polska 31 stycznia 2020 r. podpisała kontrakt dotyczący zakupu 32 samolotów bojowych Lockheed Martin F-35A Lightning II. Wartość porozumienia wynosi 4,6 mld dol. Pierwsze z nich trafią do Polski w 2024 r. i na razie będą służyć do szkolenia na terytorium Stanów Zjednoczonych. W Polsce bazą pierwszej eskadry będzie Łask. Nowe maszyny, które sukcesywnie będą przybywać do naszego kraju od przełomu 2025 i 2026 r., pozwolą na wycofanie z eksploatacji obecnie używanych samolotów MiG-29 oraz Su-22 sowieckiej produkcji.