Dwa kroki milowe programu F-35

Lockheed Martin poinformował o dwóch ważnych wydarzeniach w historii programu wielozadaniowego samolotu bojowego F-35.

Publikacja: 05.06.2019 10:20

Samoloty Lockheed Martin F-35A Lighting II USAF. Fot./USAF.

Samoloty Lockheed Martin F-35A Lighting II USAF. Fot./USAF.

Foto: Samoloty Lockheed Martin F-35A Lighting II USAF. Fot./USAF.

Pierwsze z nich dotyczy przekroczenia granicy 200 tys. godzin wylatanych przez powiększającą się flotę F-35. Drugi dotyczy przekazania 400. egzemplarza myśliwca.

Maszyna ta, w wersji F-35A Lighting II, trafiła do US Air Force, a jej bazą stała Hill w stanie Utah. Dotychczas producent dostarczył 283 samoloty w wersji F-35A, 87 F-35B i 30 F-35C. Wspomniane 200 tysięcy godzin obejmuje loty doświadczalne, szkoleniowe i operacyjne. Według dostępnych statystyk, ponad 125 tys. godzin to nalot F-35A, a pozostałe dotyczą F-35B (52 tys.) i F-35C.

Czytaj także: Amerykańskie F-35 na testach w Szwajcarii

Obecnie samoloty F-35 stacjonują w 17 bazach na całym świecie. Do ich pilotowania przeszkolono ponad 780 pilotów, a obsługą zajmuje się ponad 7500 członków naziemnego personelu technicznego.

Siedmiu ich użytkowników na świecie ogłosiło wstępną gotowość operacyjną swoich, trzy z nich wykorzystały także posiadane maszyny w warunkach bojowych (Izrael, US Marine Corps i US Air Force).

Dotychczas utracono w wypadkach trzy samoloty. Dwa z nich należały do US Marine Corps, a jeden do Japońskich Powietrznych Sił Samoobrony. Dodatkowo trzy inne odniosły poważne uszkodzenia, jednak pilotom udało się wylądować na lotniskach i obecnie trwają prace związane z ich naprawą.

Czytaj także: Amerykańskie F-35 na brytyjskim lotniskowcu

Pierwsze z nich dotyczy przekroczenia granicy 200 tys. godzin wylatanych przez powiększającą się flotę F-35. Drugi dotyczy przekazania 400. egzemplarza myśliwca.

Maszyna ta, w wersji F-35A Lighting II, trafiła do US Air Force, a jej bazą stała Hill w stanie Utah. Dotychczas producent dostarczył 283 samoloty w wersji F-35A, 87 F-35B i 30 F-35C. Wspomniane 200 tysięcy godzin obejmuje loty doświadczalne, szkoleniowe i operacyjne. Według dostępnych statystyk, ponad 125 tys. godzin to nalot F-35A, a pozostałe dotyczą F-35B (52 tys.) i F-35C.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego