Kiedy podstawowy Mi-28N był już w zasadzie ukształtowany, 24 grudnia 2009 r., Mil dostał kontrakt na wykonanie pracy badawczo-rozwojowej Awangard-3. Zadanie polegało na opracowaniu głęboko zmodernizowanego śmigłowca Mi-28NM.
Prototyp śmigłowca Mi-28NM 701 wykonał pierwszy pełny lot 13 października 2016 r. W marcu 2019 r. roku doświadczalny Mi-28NM przerzucono na krótko do Syrii.
Czytaj także: Śmigłowiec bojowy Mi-28
W czasie narady w maju 2019 r., poświęconej przemysłowi obronnemu, Władimir Putin polecił „dostarczyć do jednostek 100 zmodernizowanych Mi-28NM”. Realizując to polecenie, 27 czerwca 2019 r. w czasie wystawy Armia, rosyjskie Ministerstwo Obrony zamówiło 98 Mi-28NM. Dostawy zaplanowano na lata 2020-2027. Dyrektor generalny korporacji Wiertoloty Rossiji Andriej Boginskij uściślił, że śmigłowce powstaną partiami. Po sześć śmigłowców rocznie w latach 2020-2022, a potem, do 2027 r. – po 16 śmigłowców rocznie. Wcześniej, w kwietniu 2019 r. ukończono dwa śmigłowce Mi-28NM partii wstępnej z numerami 70 i 71. Publicznie Mi-28NM przedstawiono po raz pierwszy w locie na wystawie MAKS w sierpniu 2019 r.
Śmigłowiec Mi-28NM
Mi-28NM (izdielije 296) różni się od Mi-28N nowym kompleksem wyposażenia pokładowego BREO-28M. Rozwiązanie łączy system radiolokacyjny BRŁK-28 z radarem N025M, głowicę optoelektroniczną OPS-28M Tor-M w znacznie grubszym niż poprzednio cylindrze pod przodem kadłuba, oraz zmodernizowany system zarządzania podwieszeniami SUO-280NM. Stację optoelektroniczna pilota TOES-521 wymieniono na nową SMS-550, tej samej firmy UOMZ. Załoga dostała nahełmowy układ wskazywania celów NSCI-W firmy GRPZ.