Rosyjscy lotnicy odczuli sankcje

Publikacja: 09.04.2019 10:25

Makieta najnowszego samolotu Ił-112, którego nie chce kupić ministerstwo obrony. Fot./Wikimedia

Makieta najnowszego samolotu Ił-112, którego nie chce kupić ministerstwo obrony. Fot./Wikimedia

Foto: Makieta najnowszego samolotu Ił-112, którego nie chce kupić ministerstwo obrony. Fot./Wikimedia

Produkcja rosyjskiego przemysłu lotniczego mocno w dół. To efekt sankcji nałożonych na Rosję przez Stany Zjednoczone.

W 2018 r. produkcja rosyjskiego sektora lotniczego zmniejszyła się w ujęciu rok do roku 0 13,5 proc. – podała agencja „Rosstat”, będąca lokalnym odpowiednikiem polskiego GUS.

Początek bieżącego roku nie przyniósł poprawy. Dane za styczeń-luty pokazują dalszy spadek. W ujęciu rok do roku wyniósł on aż 48 proc.

Czytaj także: Rosja: atomowa torpeda za dwa lata

Warto tutaj zauważyć, że wcześniej notowaliśmy wzrosty. Od 2014 r. produkcja samolotów, helikopterów i statków kosmicznych rosła w tempie 9-20 proc. rocznie.

Zgodnie z klasyfikacją „Rosstatu” zmniejsza się wytwórstwo w grupie „latające aparaty, w tym kosmiczne oraz odpowiednie oprzyrządowanie”. Agencja w swojej statystyce nie dzieli produkcji na cywilną i wojskową. Odnotowuje jedynie, że spadki rozpoczęły się w lipcu 2018 r.

Rosyjskie firmy bardziej cywilne

To właśnie wtedy nowy rosyjski wicepremier ds. produkcji zbrojeniowej Jurij Borysow zapowiedział zmniejszenie zamówień ze strony armii. Zażądał od przedsiębiorstw kompleksu wojskowo-przemysłowego, by więcej produkowały na rynek cywilny.

– Nastąpiło nasycenie, zamówienia zmniejszą się kilkakrotnie – przestrzegał. Przypomniał, że w szczytowym okresie ministerstwo obrony zamawiało do 100 samolotów, a obecnie 50-60.

– Helikopterów kupowaliśmy 80-90 sztuk, a teraz 30-40. Nie ma już potrzeby. (…) Taka sytuacja będzie i z innymi rodzajami uzbrojenia – dodał.

Jednocześnie rosyjski przemysł obronny nie daje sobie rady nawet z pozostałymi zamówieniami. Najnowszy, rosyjski samolot Ił-112 (konstruowany od 30 lat), pokazano publicznie po raz pierwszy 30 marca. Ministerstwo obrony odmówiło jednak zakupów, gdyż „nie odpowiada charakterystyce przekazanej przez zamawianego”.

Czytaj także: Pierwszy lot Ił-112W

Wstrzymano produkcję i starty nowej rakiety kosmicznej „Protopon” z powodu kłopotów z silnikiem.

Problemem amerykańskie sankcje

Eksperci odnotowują znaczne problemy kompleksu wojskowo-przemysłowego z powodu amerykańskich sankcji na osprzęt elektroniczny i wyroby „podwójnego przeznaczenia” (tzn. do produkcji cywilnej i wojskowej). Wytwórcy muszą szukać zamienników, próbując produkować je na miejscu lub kupować w Azji Południowo-Wschodniej. To odbija się na jakości i skutkuje dalszym zmniejszaniem zamówień.

Jednocześnie prokurator generalny Jurij Czajka poinformował, że w ciągu ostatniego roku z defraudacje i sprzeniewierzenia w rosyjskiej agencji rządowej „Roskosmos” (odpowiadającej za program kosmiczny) i korporacji „Rostech” (holding prawie 700 firm z branży IT) spowodowały straty równowartości ponad 300 mln dolarów.

Czytaj także: Korupcja spowalnia przezbrojenie armii

– Pieniądze wydzielone z budżetu powinny zostać spożytkowane na opracowanie najnowszych rodzajów broni – stwierdza raport prokuratury.

Zarówno z powodu kłopotów z Ił-112 jak i kontroli prokuratorskiej do dymisji podał się szef „Iliuszyna” Aleksiej Rogozin, syn szefa agencji „Roskomos” i byłego wicepremiera Rosji Dmitrija Rogozina.

Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego