W PZL-Świdnik wystartowała linia montażu końcowego śmigłowca AW149

W zakładach PZL-Świdnik odbyła się symboliczna uroczystość uruchomienia linii produkcyjnej śmigłowców AW149.

Publikacja: 05.06.2024 16:12

Kompletny śmiglowiec AW149 gotowy do przekazania odbiorcy. Ostatnia maszyna, którą w ramach zamówien

Kompletny śmiglowiec AW149 gotowy do przekazania odbiorcy. Ostatnia maszyna, którą w ramach zamówienia dla Wojska Polskiego powstała we Włoszech.

Foto: Leonardo

- Wraz z produkcją AW149 rozpoczyna się nowa era dla świdnickich zakładów. Było to dla mnie jasne od samego początku, kiedy zostałem powołany na stanowisko, że potrzebowaliśmy nowej linii do produkcji najnowocześniejszych śmigłowców, by dalej rozwijać nasze kompetencje, które muszą nadejść wraz z transferem technologii — mówi Jacek Libucha, prezes PZL-Świdnik.

- To, co uzyskaliśmy, zaspokaja najwyższe potrzeby Sił Zbrojnych. Śmigłowce AW149 zapewnią Wojskom Lądowym najlepsze możliwe wsparcie bojowe, czyli to do czego ta platforma została stworzona - mówił.

Nowa era startuje wraz z symbolicznym uruchomieniem FAL (FAL - Finall Assembly Line), czyli linii montażu końcowego śmigłowców AW149, które powoi otrzymuje Wojsko Polskie. Łącznie mówimy tutaj o trzech stanowiskach, będącymi zarazem poszczególnymi etapami w procesie produkcji nowego śmigłowca.

Pierwszy AW149 dla Wojska Polskiego na stanowisku pierwszego etapu linii montażu końcowego w zakłada

Pierwszy AW149 dla Wojska Polskiego na stanowisku pierwszego etapu linii montażu końcowego w zakładach PZL-Świdnik.

PZL-Świdnik

I tak pierwszy etap obejmuje instalacje głównych wiązek przewodów, instalację hydrauliczną i drenażową oraz zbiorników paliwa. Etap drugi to moment, kiedy przyszły śmigłowiec otrzymuje podwozie, główną przekładnie oraz silniki, a także tablice przyrządów oraz wyposażenie radiowe. Na tym etapie następuje również końcowe łączenie kadłuba i belki ogonowej. Ostatni etap procesu FAL to m.in. instalacja APU (Auxiliary Power Unit — pomocnicza jednostka zasilająca), wszelkich anten i czujników, ale także drzwi pilotów oraz kabiny.

Po ty wszystkim śmigłowiec trafia na FL (Flight Line). Tam następuje ważenie śmigłowca oraz kalibracja kompasu, a także końcowy montaż wyposażenia oraz elementów śmigłowca. Na tym etapie AW149 otrzymuje np. fotele oraz belki uzbrojenia, ale także łopaty wirnika.

Cały proces kończą testy. Pierwsze uruchomienie silników, próby naziemne, a na koniec oblot kontrolny.

- Wraz z produkcją AW149 rozpoczyna się nowa era dla świdnickich zakładów. Było to dla mnie jasne od samego początku, kiedy zostałem powołany na stanowisko, że potrzebowaliśmy nowej linii do produkcji najnowocześniejszych śmigłowców, by dalej rozwijać nasze kompetencje, które muszą nadejść wraz z transferem technologii — mówi Jacek Libucha, prezes PZL-Świdnik.

- To, co uzyskaliśmy, zaspokaja najwyższe potrzeby Sił Zbrojnych. Śmigłowce AW149 zapewnią Wojskom Lądowym najlepsze możliwe wsparcie bojowe, czyli to do czego ta platforma została stworzona - mówił.

0 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego