Ciężarówki Jelcza niesione nurtem rakietowej „Narwi”

Producent ciężarówek i wyspecjalizowanych podwozi z Laskowic, jest dziś niezastąpiony jako uczestnik najważniejszych programów modernizacyjnych Sił Zbrojnych. Tylko w tym roku Jelcz dostarczy wojsku 30 różnych typów pojazdów, a w produkcyjnym katalogu ma ich blisko 70.

Publikacja: 27.11.2023 13:44

Ciężarówki Jelcza niesione nurtem rakietowej „Narwi”

Foto: MON

W konsorcjum PGZ-„Narew”, które realizuje wart 54 mld zł program budowy tarczy powietrznej krótkiego zasięgu, Jelcz odgrywa istotną rolę. Dla dolnośląskiej firmy to zresztą kolejna szansa na rozwój ilościowy i jakościowy.

W ramach programu „Narew” Jelcz dostarczy kilkaset pojazdów i podwozi przeznaczonych do wyrzutni, radarów, stanowisk dowodzenia, kabin kierowania walką, węzłów łączności, samochodów transportowo–załadowczych oraz logistycznych (pojazdy z żurawiami, urządzeniami hakowymi, cysterny, warsztaty obsługowo- remontowe).

Dziesięcioosiowe giganty

W programie „Narew” na pewno znajdą się nowe podwozia marki JELCZ typ P112.57 w układzie napędowym 10x10, które są obecnie badane w programie najnowszej stacji radiolokacyjnej SAJNA, będą też platformami transportowymi dla Mobilnych Węzłów Łączności MCC-1. Pojazdy te są wyposażone w opancerzoną trzymiejscową kabinę z podwójną leżanką. Są to pojazdy dużej ładowności podwyższonej mobilności, przystosowane do jazdy w trudnym terenie. Przeznaczone do eksploatacji w zakresie temperatur 30°C do +50°C, z zabudowaną specjalną ramą do przewozu kontenerów 20-stopowych.

W programie „Narew” nie zabraknie też podwozi JELCZ P882.57 T50, które znalazły zastosowanie w programie „Małej Narwi”, jako podwozia pod wyrzutnię ILauncher zaprojektowaną do odpalania przeciwlotniczych pocisków rakietowych CAMM-ER MBDA UK.

Fot. kpr. Wojciech Król/CO MON

Pojazdy te w układzie napędowym 8x8 są wyposażone w dwumiejscową opancerzoną kabinę. P882.57 T50 są podwoziami dużej ładowności o podwyższonej mobilności, przystosowanymi do jazdy po drogach o zróżnicowanej nawierzchni. Przeznaczone do eksploatacji w klimacie: umiarkowanym, w pełnym zakresie ekstremalnych temperatur. Pojazdy te mają zabudowaną specjalną ramą pośrednią. Mogą też być zabudowane ramą kontenerową do przewozu kontenerów 20-stopowych. Warto dodać, że oprócz wymienionych podwozi zastosowanie w programie „Narew” znajdzie jeszcze kilkanaście innych typów pojazdów marki Jelcz. Na pewno nie zabraknie też laskowickich podwozi z zawieszeniem niezależnym, które Jelcz po raz pierwszy prezentował na tegorocznym kieleckim MSPO.

Lider wojskowego transportu

Zresztą dzięki modułowej konstrukcji pojazdów Jelcz może łatwo dostosowywać wersje podwozi do oczekiwań i wymagań przetargowych określanych przez Siły Zbrojne – zapewnia Jacek Matuszak z działu prasowego PGZ. Matuszak zwraca uwagę, że znaczenia udziału Jelcza dla wojskowych projektów PGZ nie można rozpatrywać wyłącznie przez pryzmat programu „Narew”.

Jelcz jako największy dostawca pojazdów i podwozi specjalistycznych uczestniczy w większości programów modernizacji technicznej Sił Zbrojnych. W ostatnim czasie dostarczał i dostarcza pojazdy m.in. potrzebne do realizacji I fazy programu „Wisła”. Zakłady z Laskowic zapewniają też podwozia do mobilnych zestawów przeciwlotniczych „Pilica”, „Mała Narew”, „Pilica +” a także do wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych „Langusta”. W tej liczbie, są zupełnie nowe rozwiązania, będące wynikiem prac rozwojowych realizowanych przez konstruktorów i inżynierów Jelcza. Efekty tych prac, w postaci kolejnych typów pojazdów, znajdą zastosowanie także w programie „Narew” – informuje PGZ.

W konsorcjum PGZ-„Narew”, które realizuje wart 54 mld zł program budowy tarczy powietrznej krótkiego zasięgu, Jelcz odgrywa istotną rolę. Dla dolnośląskiej firmy to zresztą kolejna szansa na rozwój ilościowy i jakościowy.

W ramach programu „Narew” Jelcz dostarczy kilkaset pojazdów i podwozi przeznaczonych do wyrzutni, radarów, stanowisk dowodzenia, kabin kierowania walką, węzłów łączności, samochodów transportowo–załadowczych oraz logistycznych (pojazdy z żurawiami, urządzeniami hakowymi, cysterny, warsztaty obsługowo- remontowe).

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego