Reklama
Rozwiń

Bojowe odrzutowce wracają do Mielca

Słynne zakłady lotnicze z Podkarpacia, dziś główne poza USA produkcyjne gniazdo śmigłowców wojskowych Black Hawk amerykańskiego giganta zbrojeniowego Lockheed Martin, uruchomiły produkcję komponentów do myśliwców F-16.

Publikacja: 05.04.2023 13:18

Pierwsze struktury F-16 Block 70 wyprodukowane w PZL Mielec.

Pierwsze struktury F-16 Block 70 wyprodukowane w PZL Mielec.

Foto: materiały prasowe

Mimo, że mielecki zakład dostarcza na razie podzespoły do najnowszej wersji wielozadaniowych myśliwców F16 Block 70/72 to analitycy twierdzą, że dla zatrudniających 1500 fachowców PZL to przełom i wstęp do znacznie ambitniejszych zadań.

- Terminowe ukończenie pierwszych struktur F-16 to bardzo ważny moment dla PZL Mielec i naszych pracowników. Oznacza powrót zakładu do produkcji wojskowych samolotów odrzutowych i początek udziału w produkcji F-16 – twierdzi Janusz Zakręcki, prezes PZL Mielec. Dyrektor naczelny podkarpackich PZL spodziewa się rosnącego zaangażowania firmowych specjalistów w rozwój samolotowego, militarnego biznesu.

Warto przypomnieć, że w swojej długiej historii rozpoczętej budową fabryki w ramach Centralnego Okręgu Przemysłowego PZL Mielec produkował już ( po wojnie) samoloty odrzutowe dla wojska , ale zaprzestano tego wraz z zakończeniem w końcu lat 90. programu wdrażania maszyn szkolno – bojowych PZL I-22 Iryda rodzimej konstrukcji.

F-16 wciąż na fali

Podkarpacka firma dziś jeden z filarów Doliny Lotniczej, największy zakład produkcyjny koncernu Lockheed Martin poza USA i jeden z najdłużej działających w Polsce producentów statków powietrznych zapewnia ponad 5000 miejsc pracy w ramach krajowego łańcucha dostaw, głównie wśród firm zrzeszonych w „skrzydlatym" klastrze w południowo- wschodniej Polsce. To m.in. PZL Mielec nadaje dziś ton w dziedzinie zaawansowanych technologii związanych z awiacją. Amerykanie przekonują, że przywracanie pełnoskalowej produkcji F- 16, myśliwców czwartej generacji - konstrukcji nie najmłodszej lecz radykalnie odnowionej w ostatnich latach – to dziś potrzeba czasu – ze względu na zagrożenia wywołane wojną w Ukrainie i agresją Moskwy.

Nowy etap

- F-16 pozostaje kluczowym elementem Sił Powietrznych i filarem flot samolotów wielozadaniowych wielu armii w Europie Środkowej i Wschodniej - przypomina Robert Orzyłowski, dyrektor Lockheed Martin na Polskę, Europę Środkową i Wschodnią. - Wyprodukowane przez PZL Mielec struktury wzmacniają pozycję Polski jako kluczowej części globalnego programu F-16, co przełoży się na szanse dla innych lokalnych przedsiębiorstw" – dodaje Orzyłowski . Wysyłane właśnie na linię końcowego montażu F-16 Lockheed Martin Aeronautics w Greenville, w Karolinie Południowej mieleckie komponenty to tylna i przednia część centralnego kadłuba samolotu.

Prace wdrożeniowe i przygotowawcze do produkcji elementów konstrukcji F-16 w Mielcu rozpoczęły się w ubiegłym roku. Obejmowały one modernizację i przygotowanie powierzchni oraz uruchomienie linii produkcyjnej. Równocześnie grupa 46 przedstawicieli PZL Mielec, pracowników produkcyjnych i liderów wyjechała na sześć miesięcy do Greenville, by zdobyć doświadczenie i poznać proces produkcyjny F-16, przygotowując się do realizacji swoich zadań w podkarpackiej firmie.

Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku