Więcej podwozi F-35 z Podkarpacia

Amerykanie zwiększają zakres produkowanych w Polsce części i komponentów do supermyśliwców F-35.

Publikacja: 30.09.2022 14:48

Wielozadaniowy samolot bojowy Lockheed Martin F-35A Lightning II podczas prób w Szwajcarii.

Wielozadaniowy samolot bojowy Lockheed Martin F-35A Lightning II podczas prób w Szwajcarii.

Foto: Armasuisse/Nadine Schröder

W fabryce w Krośnie i nowo wybudowanych zakładach pod Rzeszowem już od kilku lat wytwarzano elementy podwozi do F-35 w podstawowej wersji (CTOL). W tym roku doszły kolejne komponenty do maszyn w wariancie pionowego startu.

Radar dowiedział się, że nowe elementy podwozi wdrażano do produkcji w tym roku m.in. w zakładach Goodrich Aerospace w podkarpackiej Tajęcinie – oddziale Collins Aerospace firmy stanowiącej część lotniczego biznesu zbrojeniowego giganta Raytheon Technologies.

- Nasze zakłady z Podkarpacia produkują cylindry i tłoki do podwozia głównego i przedniego myśliwca F-35 w wersji z konwencjonalnym startem i lądowaniem. Podzespoły te są następnie wysyłane do zakładów Lockheed Martin w Fort Worth w USA, gdzie odbywa się ich końcowy montaż. Sprzedaż tych podzespołów stanowi według sprawozdań finansowych spółki prawie 20 proc. wartości sprzedaży Collins Aerospace w Polsce, czyli ok. 66 mln zł z prawie 331 mln zł.

- Teraz oba nasze polskie zakłady wdrożyły produkcję 19 podzespołów podwozi dla wersji pokładowej myśliwca F-35. Ich sprzedaż rozpoczęła się w 2022 r. - wyjaśnia Collins Aerospace.

Nasi inżynierowie i supermyśliwce

Podpisanemu prawie 4 lata temu zamówieniu na dostawy do Sił Powietrznych RP 32. amerykańskich supermyśliwców F- 35 nie towarzyszy umowa offsetowa, jednak technicy i inżynierowie w Polsce uczestniczą w produkcji bojowego samolotu piątej generacji, który ma szansę wkrótce zdominować bojowe lotnictwo w większości państw NATO.

W czołówce krajowych budowniczych – F35 są przede wszystkim zakłady Doliny Lotniczej należące dziś do technologicznego giganta z USA - Raytheon Technologies. Ponieważ od 2019 r. realizowany jest plan pozyskania maszyn F-35 dla Sił Powietrznych RP sytuacja szczególnie sprzyja pogłębianiu biznesowej kooperacji na rodzimym gruncie.

- Aktywnie poszukujemy nowych obszarów współpracy z polskim przemysłem - twierdzą przedstawiciele warszawskiego Biura Raytheon Technologies.

Podwozia dla gigantów

Spółki grupy CA z Krosna i Rzeszowa włączone są w dostawy komponentów do supermaszyn F-35 od 2013 roku. Co prawda projektowanie i prace rozwojowe Collins Aerospace są zlokalizowane w spółkach macierzystych w USA, to w firmach podkarpackich powstaje szereg komponentów do F-35 w tym doskonałej jakości istotne elementy podwozi samolotowych. Według nieoficjalnych szacunków przychody Goodrich Aerospace Poland (obecnie w składzie CA), firmy dostarczającej kluczowe elementy podwozi na których już dziś lądują w krajach uczestniczących w międzynarodowym programie F-35 bojowe odrzutowce idą już w dziesiątki mln zł. Sprawozdania finansowe Collins Aerospace dla rynku polskiego zawierają informacje dotyczące sprzedaży w ramach kilku różnych programów. W 2021 r. wartość sprzedaży związanej z F-35 wyniosła 66,1 mln złotych, w 2020 r. – 109,2 mln złotych, a w 2019 – 48,4 mln złotych.

Zamówienia na elementy podwozi do F-35 są dla zakładów Goodrich Aerospace w Polsce „wisienką na torcie" i zwięczeniem kilkunastu lat rozwijania kompetencji. W Krośnie i pod Rzeszowem powstają elementy podwozi nie tylko dla kilku typów bojowych samolotów produkowanych przez amerykańskiego giganta Lockheed Martin (F-35, F-16). Na podwoziach z udziałem kluczowych komponentów wytwarzanych na Podkarpaciu od lat już lądują wojskowe i cywilne maszyny globalnych skrzydlatych potentatów: Boeinga, Airbusa, Bombardiera czy Gulstreama.

W fabryce w Krośnie i nowo wybudowanych zakładach pod Rzeszowem już od kilku lat wytwarzano elementy podwozi do F-35 w podstawowej wersji (CTOL). W tym roku doszły kolejne komponenty do maszyn w wariancie pionowego startu.

Radar dowiedział się, że nowe elementy podwozi wdrażano do produkcji w tym roku m.in. w zakładach Goodrich Aerospace w podkarpackiej Tajęcinie – oddziale Collins Aerospace firmy stanowiącej część lotniczego biznesu zbrojeniowego giganta Raytheon Technologies.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego