Jest to pierwszy F-35A, który trafił do 461. dywizjonu. Docelowo ma ona dysponować sześcioma maszynami w konfiguracji Block 4 i zainstalowanym wyposażeniem Technical Refresh 3. Pozwoli to na realizację testów i badań operacyjnych nowej konfiguracji wyposażenia – do tego celu potrzebne będą m.in. loty w czterosamolotowych formacjach. Wprowadzone na linii montażowej modyfikacje mają pozwolić na łatwą przebudowę maszyn nowszych serii w momencie dostępności modułów TR3 – zgodnie z komunikatem US Air Force, pierwsze samoloty F-35 TR3 Block 4 mają trafić do użytkowników w lecie 2023 r.

Ośrodek doświadczalny w Edwards ma prowadzić kompleksowe badania i testy operacyjne F-35 w nowej konfiguracji we wszystkich trzech wersjach produkcyjnych (F-35A, F-35B i F-35C). W ramach TR3 maszyny otrzymały: nowe komputery misji, zaktualizowane oprogramowanie awioniki i nową konfigurację wyposażenia kabiny pilota. Program rozpoczął się w październiku 2018 r. i obecnie notuje kolejne opóźnienia oraz wzrost kosztów.

Wśród odbiorców samolotów F-35 Block 4 znajduje się m.in. Polska – dostawy dla Sił Powietrznych są przewidziane od 16. partii produkcyjnej w 2024 r.