Stocznia Austal Australia dostarczyła drugi z ośmiu zamówionych okrętów patrolowych typu Evolved Cape do Royal Australian Navy. Jednostka, ADV Cape Peron, została oficjalnie przyjęta przez Związek Australijski 4 sierpnia. Ma 58 m długości i konstrukcję wykonaną ze stopów aluminium.
Okręty typu Evolved Cape są ewolucją nieudanych jednostek typu Cape, które ostatecznie australijska marynarka zdecydował zastąpić nowym typem Arafura. Pierwszy patrolowiec, ADV Cape Otway, został dostarczony w marcu tego roku, po około 18 miesiącach budowy. Jednostki te są używane też przez Służbę Celną i Ochrony Granic (Customs and Border Protection Service), zaś kilka wydzierżawiono marynarce wojennej do zapełnienia luki w tej klasie jednostek w oczekiwaniu na nowe Arafury, stąd maja one przed nazwami prefiks ADV (Australian Defence Vessel), nie zaś HMAS (His Majesty Australian Ship).
Sześć pozostałych jednostek znajduje się na różnych etapach produkcji w stoczni Austal w Henderson w Australii Zachodniej, a dostawy są planowane cyklicznie, do 2024 r.
Natomiast 5 sierpnia Luerssen Australia, spółka zależna Naval Vessels Lürssen (NVL Group), rozpoczęła budowę szóstego morskiego okrętu patrolowego (OPV) typu Arafura dla Royal Australian Navy. Jednostka otrzyma nazwę HMAS Carpentaria.
Typ Arafura zastąpi okręty (kutry) patrolowe typów Armidale i Cape, niszczyciele min typu Huon oraz jednostki badawcze typu Leeuwin i będzie wykorzystywana przede wszystkim do misji dozorowych i patroli morskich.